.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 04.maja.2024 00:41:11

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [OLEJE] Liczba zasadowa, lepkość, ...
PostNapisane: 28.lis.2006 22:40:42 
Klubowicz

Dołączył(a): 03.cze.2006 22:19:52
Posty: 283
Lokalizacja: Kraków i okolice
Witam,

Przed kolejną zmianą oleju postanowiłem podejść do sprawy metodycznie, to jest pozbierać parametry różnych olejów. I wychodzi na to że wiem mniej niż na początku :):

Jak rozumiem, odporność oleju na zanieczyszczenia i zdolności czyszczące określa całkowita liczba zasadowa. Więc jak to jest, że syntetyczny Mobil 0W40 ma TBN równy 9mg KOH a półsyntetyczny 10mg? Albo np. Castrol 5W40 ma TBN 8.5mg podczas gdy mineralny 15W40 9.4mg :galy: Czyżby olejem mineralnym można było wypłukać brudy po syntetyku :):

Inna ciekawostka. Oleje Motula, w sumie chwalone przez użytkowników, mają parametry w zasadzie bardzo zbliżone do konkurencji (przynajmniej te "cywilne"). A np. linia technosynthese wypada na tle konkurencji blado, choćby liczba zasadowa poniżej 7. Tylko specyfic 505.01 wyróżnia się parametrami zbliżonymi do reszty stawki, choć ma większą lepkość niż inne w tej klasie.

Pojawia się więc pytanie, czy tymi parametrami warto się tak naprawdę kierować? Olej półsyntetyczny na którym teraz jeżdżę ma TBN=9 a lepkość w 100 stopniach ok 14. Planowałem zmienić na coś bardziej polecanego o podobnych wartościach tych parametrów. Wychodząc z założenia, że ryzyko rozszczelnienia, wymycia nagaru czy wycieków powinno być w takim wypadku niewielkie. Teraz sam już nie wiem :):

Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji
Jozef

PS. Polecam zerknięcie na link poniżej. Ciekawe rzeczy ludzie w USofA robią
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=94811

_________________
A4 Avant, AFN


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lis.2006 22:57:31 
Użytkownik

Dołączył(a): 15.paź.2006 12:56:11
Posty: 68
Lokalizacja: Hilden
Ten post ze stanow musi byc niezly. Tylko cholera ten jezyk. Jak jestes w temacie to przetlumacz pobieznie o co tam biega. Dzieki

_________________
Audi A6 2.5TDI, Chip ABT 180 PS


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lis.2006 23:27:34 
Klubowicz

Dołączył(a): 03.cze.2006 22:19:52
Posty: 283
Lokalizacja: Kraków i okolice
Audi FAN napisał(a):
Ten post ze stanow musi byc niezly. Tylko cholera ten jezyk. Jak jestes w temacie to przetlumacz pobieznie o co tam biega. Dzieki


Heh, post jest na 5 stron ;) W skrócie chodzi o to, że wolny rynek w USofA umożliwia zbadanie laboratoryjnie oleju w cenie kilku $. Wysyła się próbkę do laboratorium a oni odsyłają wyniki. Teraz, oni na tym forum mają dwa typy pomiarów VOA (virgin oil analysis) czyli analiza oleju nowego i UOA (used oil analysis) czyli analiza oleju przepracowanego. Badają zawartość metali ze stopów (żelazo, chrom, ołów, etc), lepkość w 100C, zawartość paliwa, stopień utlenienia, normalnie wszystko. Tutaj są pozbierane wyniki
http://www.blueridgetennis.com/TDI/OA_spreadsheet.xls
Okazuje się np. że kol 'Blackstone' po 5000mil miał olej o lepkości w 100C równej 60mm/s2 (sześć razy więcej niż inni którzy docierali silniki) a zawartość żelaza ok 120 (dwa razy więcej niż reszta docierających). Więc sobie nieźle maszynę dotarł :diabel:

W sumie wyników jest trochę mało żeby zrobić dobrą statystykę, ale jakieś tam porównanie olejów 505.01 zawsze to jest.

Pozdrawiam
Jozef

_________________
A4 Avant, AFN


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lis.2006 23:31:47 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.sie.2003 15:20:59
Posty: 2049
Lokalizacja: The Great Lakes
Wraz z przebiegiem (z upływem przejechanych kilometrów na danym oleju), TBN maleje aż zejdzie do zera. Generalnie przyjmuje się, że jak TBN zejdzie do 1, to olej stracił już większość swoich własności neutralizujących różnorakie kwasy (acids) i czas go wymienić. Ale trick jest taki, że w zależności od składu oleju i dodatków, dla róznych olejów TBN maleje z różną prędkością. Tak więc początkowa wartość TBN nie mówi wszystkiego.

Co do M1 0w-40, to widziałem wiele analiz gdzie świeży olej miał TBN na poziomie powyzej 10. Np. tutaj wyszło 11.5:
http://theoildrop.server101.com/forums/ ... Post473683

Co do Motul'a, to niektóre ich oleje są sformułowane do zastosowań sportowych, gdzie długie przebiegi (powyżej 10-15k km) od wymiany do wymiany nie mają znaczenia, bo i tak po każdych zawodach się olej wymienia. Dlatego też wysokie czy niskie TBN się nie liczy. Chodzi bardziej o dobrą ochronę silnika w wytężonych warunkach, ale na krótkich dystansach. Podobnie jest z olejami Redline.

M1 0w-40 to w sumie niezły olej. Sam też robiłem analizy oleju w swoim 1.8T, tylko że ja wymieniałem co 8 tys. km, więc raczej konserwatywnie. :)

_________________
Było: B5 1.8Tq
Jest: E39 530i, 8R Q5 3.0T, Charger SRT392


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lis.2006 23:44:29 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.sie.2003 15:20:59
Posty: 2049
Lokalizacja: The Great Lakes
Jozef napisał(a):
Okazuje się np. że kol 'Blackstone' po 5000mil miał olej o lepkości w 100C równej 60mm/s2 (sześć razy więcej niż inni którzy docierali silniki) a zawartość żelaza ok 120 (dwa razy więcej niż reszta docierających). Więc sobie nieźle maszynę dotarł :diabel:

Eh, trochę namieszałeś. :) 'Blackstone' to nie kolega, tylko jedno z laboratoriów, które przeprowadza takie analizy. W dodatku podają lepkość przy 100C w innych jednostkach (SUS) niż inne laboratoria (cSt), i dlatego wygląda, że ta lepkość jest znacznie wyższa. Autor tego Excel'a zapomniał tego zaznaczyć.

_________________
Było: B5 1.8Tq
Jest: E39 530i, 8R Q5 3.0T, Charger SRT392


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lis.2006 00:07:54 
Klubowicz

Dołączył(a): 03.cze.2006 22:19:52
Posty: 283
Lokalizacja: Kraków i okolice
quattro PETE napisał(a):
Jozef napisał(a):
Okazuje się np. że kol 'Blackstone' po 5000mil miał olej o lepkości w 100C równej 60mm/s2 (sześć razy więcej niż inni którzy docierali silniki) a zawartość żelaza ok 120 (dwa razy więcej niż reszta docierających). Więc sobie nieźle maszynę dotarł :diabel:

Eh, trochę namieszałeś. :) 'Blackstone' to nie kolega, tylko jedno z laboratoriów, które przeprowadza takie analizy. W dodatku podają lepkość przy 100C w innych jednostkach (SUS) niż inne laboratoria (cSt), i dlatego wygląda, że ta lepkość jest znacznie wyższa. Autor tego Excel'a zapomniał tego zaznaczyć.


Zgadza się, pomyliłem kolumny - to był 'milehighassassin' ;). Mea kulpa. A z tymi jednostkami to już nie wiedziałem.

_________________
A4 Avant, AFN


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lis.2006 00:24:40 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.sie.2003 15:20:59
Posty: 2049
Lokalizacja: The Great Lakes
Spoko. Wszyscy się tu uczymy. Jeśli znasz w miarę dobrze angielski, to jedno z lepszych for internetowych o tematyce olejowej to BITOG:

http://theoildrop.server101.com/forums/ubbthreads.php


Niestety, większość użytkowników jest z USA, więc czasami brakuje dobrego info o olejach, które istnieją tylko na rynku europejskim.

_________________
Było: B5 1.8Tq
Jest: E39 530i, 8R Q5 3.0T, Charger SRT392


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lis.2006 11:04:25 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07.sie.2003 12:16:47
Posty: 4194
Lokalizacja: Łomża
Też rozkminiałem te tematy i zdecydowałem sie na:
- auto VALVOLINE VR1 Racing 10w-60 półsyntetyk
- motocykl AGIP Racing 4T 10w-60 syntetyk
W obydwu przypadkach jestem w pełni zadowolony. Przede wszytkim oleje nie tracą lepkości przy wysokich temperaturach.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lis.2006 12:38:07 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23.cze.2006 20:13:26
Posty: 194
Mam pytanie do kolegi quattro PETE Czasami w swoich postach piszesz,żę wykonałeś labolatoryjną analizę oleju a więc może mi zdradzisz gdzie cos takiego można wykonać ;)

_________________
B4 ABT only pb


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lis.2006 16:01:50 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.sie.2003 15:20:59
Posty: 2049
Lokalizacja: The Great Lakes
STROKE napisał(a):
Mam pytanie do kolegi quattro PETE Czasami w swoich postach piszesz,żę wykonałeś labolatoryjną analizę oleju a więc może mi zdradzisz gdzie cos takiego można wykonać ;)

W http://www.blackstone-labs.com. Pojemniki na próbki przysyłają Ci gratis po wypełnieniu formularza:
http://www.blackstone-labs.com/free_test_kit.html

Potem musisz im tylko to odesłać (nawet z Polski koszt wysyłki próbki do USA nie jest taki drogi) i jakoś zapłacić - już nie pamiętam jakie formy płatności przyjmują. Ja chyba płaciłem czekiem.

Podstawowy test kosztuje $20:
http://www.blackstone-labs.com/standard_analysis.html

Plus $10 jeśli chcesz też wartość TBN.

Oczywiście na terenie USA cała procedura jest znacznie szybsza, ale wysyłałem i z Polski i w przeciągu 10 dni od wysyłki miałem wyniki.

FYI, dowiadywałem się kiedyś w jakimś laboratorium w Warszawie ile za taki test sobie życzą. Odpowiedź: 1000 PLN. :galy: :diabel:


Pozdr.

_________________
Było: B5 1.8Tq
Jest: E39 530i, 8R Q5 3.0T, Charger SRT392


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lis.2006 17:13:30 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.sie.2003 15:20:59
Posty: 2049
Lokalizacja: The Great Lakes
Acha, jest jeszcze opcja "Dyson Analysis", która zawiera podstawowy test, TBN, i profesjonalną interpretację wyników analizy. Całość za $40.

http://www.blackstone-labs.com/dyson_analysis.html


W podstawowym teście Blackstone też podaje krótką interpretację, ale bardzo zgrubną.

_________________
Było: B5 1.8Tq
Jest: E39 530i, 8R Q5 3.0T, Charger SRT392


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lis.2006 17:32:42 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23.cze.2006 20:13:26
Posty: 194
Dzięki za info :) Pozdrawiam

_________________
B4 ABT only pb


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: