.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 07.maja.2024 07:19:50

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [All] Jak jeździć oszczędnie - max moment obrotowy, moc
PostNapisane: 21.wrz.2007 13:01:54 
Użytkownik

Dołączył(a): 30.paź.2006 18:25:14
Posty: 631
Lokalizacja: śląsk
Witam!
Pytam o to z czystej ciekawości bo moja jazda i niunia raczej do oszczędnych nie należą :)

Ale zakładajac, że chciałbym sprawdzić minimalne spalanie - jak jechać by było ono jak najniższe?

Chodzi mi o jakąś generalną zasadę by np. trzymać samochód w zakresie obrotów, w których występuje max moment obrotowy czy coś takiego.
Wiadomo, że jadąc na 6 biegu przy 1500 obr/min też oszczędnie nie będzie i po co męczyć tak silnik nie wspominając o wchodzeniu na czerwone obroty.

Zakładając, że moja niunia ma max moment przy 1950 obr/min i max moc przy 5900 obr/min to przy jakich obrotach zmieniać na wyższy bieg :?: itd.

Dziękuję i pozdrawiam,

_________________
Masta_J

`S3 Stage4
RS6 BCY
`S6 AQJ
`S6 AAN


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [All] Jak jeździć oszczędnie - max moment obrotowy, moc
PostNapisane: 21.wrz.2007 13:52:53 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14.lut.2006 18:32:04
Posty: 321
Lokalizacja: małopolska
Masta_J napisał(a):
Witam!
Pytam o to z czystej ciekawości bo moja jazda i niunia raczej do oszczędnych nie należą :)

Ale zakładajac, że chciałbym sprawdzić minimalne spalanie - jak jechać by było ono jak najniższe?

Chodzi mi o jakąś generalną zasadę by np. trzymać samochód w zakresie obrotów, w których występuje max moment obrotowy czy coś takiego.
Wiadomo, że jadąc na 6 biegu przy 1500 obr/min też oszczędnie nie będzie i po co męczyć tak silnik nie wspominając o wchodzeniu na czerwone obroty.

Zakładając, że moja niunia ma max moment przy 1950 obr/min i max moc przy 5900 obr/min to przy jakich obrotach zmieniać na wyższy bieg :?: itd.

Dziękuję i pozdrawiam,


Temat na dłuższą rozmowę ;)
Najlepiej sprawdź na własnym przykładzie bo każdy samochód zachowuje się inaczej (same wartości obrotów, przy których jest osiągalny moment max. to jeszcze za mało, dochodzą przełożenia skrzyni, opory powietrza i wiele, wiele innych...).
Ogólna zasada to wrzucać najwyższy możliwy bieg, przy którym auto się nie męczy (nie muszą to być obroty maks. momentu bo autko pojedzie spokojnie już wcześniej), nie pałować zbyt mocno ale i rozpędzać się raczej zdecydowanie (a nie z minimalnie wciśniętym pedałem gazu), oczywiście starać się przewidywać sytuację i aby nie hamowac niepotrzebnie gwałtownie w ostatniej chwili.
Jeśli jedziesz w sposób taki, że cały czas przyspieszasz w pewnym drobnym zakresie prędkości, to chociaż można juz jechać, załóżmy na V biegu, może okazać się, że korzystniejszy jest IV (dlaczego? A no auto zdecydowanie szybciej się rozpędza na tym niższym biegu i to w tym momencie może się okazać najbardziej istotne...)
Tu nie ma jakiejś konkretnej zasady, choć czasami producenci podają jakieś wskazówki czy użyteczne zakresy obrotów (w poldku miałem na obrotomierzu zielone pole :D:D:D)
W A8 np. zauważyłem, że praktycznie nie ma znaczącej różnicy w spalaniu na V biegu przy prędkości 70 km/h jak i przy 120-140 km/h...
W skrócie: wszystko zależy od auta, warunków drogowych i znajomości auta. No i oczywiście podejścia kierowcy do sprawy ;)

[+]
obstawiam, że na wyższych biegach możesz jeździć w normalnych warunkach gdy będziesz miał jakieś 1700 obr/min, choć nie znam tego połączenia auto/silnik i mogę się mylić :)

_________________
A8 AKE
W wolnym czasie: www.konradwojcik.xt.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.wrz.2007 14:13:52 
Użytkownik

Dołączył(a): 30.paź.2006 18:25:14
Posty: 631
Lokalizacja: śląsk
Dzięki za odpowiedź.

To ze zdecydowanym rozpędzaniem się to dla mnie nowość :)

Kumpel miał w Carinie dwie specjalne diodki na obrotomierzu wskazujące oszczędną jazdę - była chyba zielona i czerwona :peace:

Wydaje mi się, że u mnie 6 bieg ma rację bytu począwszy od 80 km/h - niżej chyba nie ma sensu ale mogę się mylić.

Pozdrawiam,

_________________
Masta_J

`S3 Stage4
RS6 BCY
`S6 AQJ
`S6 AAN


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.wrz.2007 14:22:44 
Klubowicz

Dołączył(a): 08.sie.2003 05:47:23
Posty: 2385
Lokalizacja: Krakow
Dokladnie, rozpedzaj sie dynamicznie do żądanej predkosci - wrecz butuj, hamuj silnikiem i redukuj biegi zeby obroty trzymaly sie minimalnie na 2000 rpm. Uzywaj biegu odpowiedniego do danej predkosci, tak zebys mogl sie szybko i zwinnie ruszyc do przodu :) Reszta to faktycznie zalezy od kierowcy :)

_________________
-==PUMC==-
90 B2 quattro 2.2t 20V


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.wrz.2007 14:25:29 
Użytkownik

Dołączył(a): 30.paź.2006 18:25:14
Posty: 631
Lokalizacja: śląsk
zuru napisał(a):
Dokladnie, rozpedzaj sie dynamicznie do żądanej predkosci - wrecz butuj, hamuj silnikiem i redukuj biegi zeby obroty trzymaly sie minimalnie na 2000 rpm. Uzywaj biegu odpowiedniego do danej predkosci, tak zebys mogl sie szybko i zwinnie ruszyc do przodu :) Reszta to faktycznie zalezy od kierowcy :)


Butowanko to coś co lubię najbardziej :peace: Nie trzeba mnie do tego specjalnie zachęcać :diabel:

Pozdrawiam,

_________________
Masta_J

`S3 Stage4
RS6 BCY
`S6 AQJ
`S6 AAN


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.wrz.2007 02:36:44 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07.lip.2007 22:15:56
Posty: 60
Lokalizacja: Płock
Jeśli masz silnik benzynowy to zasada ekonomicznej jazdy jest taka:

Staraj sie nie przekraczać 100-110km/h. Jak przyspieszasz to wciskasz pedał gwałtownie do 2/3 wysokości do momentu aż osiągniesz taką prędkość aż zdołasz wyprzedzić. Jeśli jedziesz pod górkę to nie staraj się utrzymywać stałej prędkości tylko taką samą wysokość pedału gazu ( auto zwalnia). hamowanie to raczej silnikiem, autko wtedy osiąga zerowe spalanie (tylko jeśli posiadasz bezpośredni wtrysk), podczas jazdy na luzie silnik też spala około 0,5 litra/godzinę. wyłącz wszystkie zbędne odbiorniki energii (klima, wentylator, dvd, cd, radio, itp...) otwarte okna też potrafią zwiększyć spalanie o 0,5 litra więc raczej zamknięte. jazda z bagażnikiem czy samymi belkami poprzecznymi też zwiększa spalanie. Pod względem aerodynamiki czyste i nawoskowane autko stwarza mniejszy opór a więc mniej spala.

Jeśli chodzi o diesla to zasady są w większości podobne z tym wyjątkiem, że gaz przy przyspieszaniu dodajesz bardzo bardzo powoli, im wolniej tym mniejsze spalanie.

sprawdź sam i się przekonaj.

_________________
A6 avant AVF ;) i wszystko jasne :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.wrz.2007 02:39:59 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07.lip.2007 22:15:56
Posty: 60
Lokalizacja: Płock
jeszcze jedna sprawa: obroty w benzynie trzymaj do 3,5--4 tyś obr /min. a w dieslu do 2,5 tyś

_________________
A6 avant AVF ;) i wszystko jasne :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.wrz.2007 09:46:19 
Użytkownik

Dołączył(a): 30.paź.2006 18:25:14
Posty: 631
Lokalizacja: śląsk
szakul22 napisał(a):
jeszcze jedna sprawa: obroty w benzynie trzymaj do 3,5--4 tyś obr /min. a w dieslu do 2,5 tyś


Hmmm, przy 4 tys. obr. to turbinka już u mnie ładnie zapina a to oszczędne chyba nie będzie.

Z tego co zrozumiałem wyżej obroty powinny być w okolicach 2 tys. - też mi się tak zawsze wydawało.

Pozdrawiam,

_________________
Masta_J

`S3 Stage4
RS6 BCY
`S6 AQJ
`S6 AAN


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.wrz.2007 18:07:25 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.wrz.2003 20:02:10
Posty: 6695
Lokalizacja: Włocławek
Auto: A6Q C5/CQ B2/A3 8L
szakul22 napisał(a):
tylko jeśli posiadasz bezpośredni wtrysk


W takim razie dotyczyłoby to tylko silników FSI ze stajni Audi :P

Chyba chodziło Ci o każdy silnik z wtryskiem, zarówno wielopunktowym jak i jednopunktowym ;)

_________________
Strona o Audi Coupe B2/B3/B4...
'99 Audi A6 Avant quattro 2.8 V6 Tiptronic (APR), 2011-? Obrazek
'85 Audi Coupe quattro 2.2 10V (KV), 2010-9999 Obrazek
'98 Audi A3 1.8 20V Ambiente (AGN), 2013-? Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.wrz.2007 18:54:25 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10.lip.2005 10:09:55
Posty: 3209
Lokalizacja: Puck
Dodam do powyzszych wypowiedzi to, ze w trasie, zwlaszcza w gorach warto wykorzystywac uksztaltowanie terenu do oszczedzania paliwa, czyli rozpedzamy - przyspieszamy jadac z gory a hamujemy pod gore, oczywiscie w miare mozliwosci.

_________________
Najlepsze auto ?
To takie, za które płaci Twój szef.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: