.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 19.kwi.2024 05:34:44

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 30 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [C4 A6] Jak działa napęd quattro
PostNapisane: 27.lis.2008 20:22:10 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.mar.2008 17:18:28
Posty: 64
Witam Byc możne w złym dziale pisze i mój post zostanie usunięty Jesli nie to pisze o co mi chodzi
W końcu mamy zimę czekałem na nią i ją mam Tak samo jak Mam Audi 2,5TDI QUATTRO I tu mam pytanie Był test na śniegu a mieszkam w górach W jechałem autem na nie równy teren i tu zaskoczenie prawe przednie koło było wyżej a tylne lewe było mocno obciążone masą auta Auto było w taki sposób nachylone I właśnie tylne lewe wogule sie nie kręciło jak inne Wywnioskowałem ze napęd quattro nie działa tak jak w starych Audicach z przyciskiem koło hamulca ręcznego dodam ze mój model to 1997 rok C4 A6 dlaczego tak się mi to stało czemu wszystkie koła nie buksowały koło najbardziej obciążone wogule nie rusza i stoję w miejscu jest to normalne czy te typy tak mają Z góry dziękuję za odpowiedz...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.lis.2008 21:49:02 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.sie.2003 00:34:44
Posty: 8535
Lokalizacja: Random
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=68953
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=55265

Jeśli nie znajdziesz odpowiedzi na swoje pytanie, to je sprecyzuj bardziej :peace:

_________________
Pozdro Mirek :peace:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.lis.2008 22:19:23 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.gru.2005 07:45:23
Posty: 672
Lokalizacja: okolice Krakowa
Czyta się tragedia :(: Gdzie interpunkcja ?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lis.2008 06:33:09 
Użytkownik

Dołączył(a): 23.kwi.2005 19:02:43
Posty: 233
Lokalizacja: Łódź
Simpson napisał(a):
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=68953
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=55265

Przeczytałem oba wątki i nic "pewnego" się z nich nie dowiedziałem. Przeciwstawne komentarze, wklejane (prawdopodobnie z błędami) teksty tłumaczeń, jednoczesne omawianie różnych modeli quattro. Nawet kwestia rozdziału momentu 25%:75% jest przedstawiana dziwnie, co wykazuje niejednoznaczny test quattro na rolkach/słupkach.

Problemy zaczynają się od tego, że nie są podawane dokładne parametry quattro, o których trwa dyskusja, a o których to parametrach inni nie wiedzą i porównują do swoich aut.

"klakier764" - nie podejmę rozważań o twoim Audi bo takiego modelu nie miałem. Moje ma: jeden torsen, blokadę mechaniczną tylnego mechanizmu różnicowego, blokadę mechaniczną przedniego mechanizmu różnicowego, nie ma "przycisku", tylko pokrętło 3-pozycyjne ('wyłączone' lub 'blokada-przód' lub 'blokada-tył') i mogę zgadywać jak zachowa się w podanym przez Ciebie przypadku lub spróbować wykonać test w terenie (ale to inny model i nic Ci taki test nie wyjaśni).

Można teoretyzować o quattro i można się teoriami nie przejmować, tylko korzystać z przyjemności jazdy.

Pozdrawiam.

PS. (Przepraszam - nie wytrzymałem:) Tak sobie wyobrażam pytanie w skrócie:
Audi A6 2,5TDI quattro z 1997 r. stoi w śniegu na nierówności, oparte przede wszystkim na prawym przednim i lewym tylnym kole. Trzy koła się obracają w miejscu, a lewe tylne nie obraca się.
Dlaczego i czy to "typowe" w tym modelu?

_________________
Audi 100 CS quattro 86


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lis.2008 12:16:00 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26.lut.2007 21:05:21
Posty: 2792
Lokalizacja: WWL
moze sie myle ale tu dziala mechanizm roznicowy.

dla przykladu kiedy skrecasz w lewo to prawe kola obracaja sie szybciej niz lewe.
albo przyklad lepszy:
stoisz dowolnym autem z napedem na przednia os. skrecasz kiera do oporu np. w prawo dajesz 1szy bieg i opor gaz zeby palic lacze, tylko ze podczas tego wiekszosc masy auta przelozy sie na lewe kolo i nie bedzie one w stanie zerwac przyczepnosci podczas gdy prawe bedzie dawalo na max.

wydaje mnie sie ze mniej wiecej poprawnie wyjasnilem.
jezeli sie myle to poprawic mnie prosze.

_________________
życie jest za krótkie żeby jeździć diesel'em
BEZ TRANSPORTU NIE MA NIC
..........................................................................
100C4/S4 4.2 V8...było
accord V .....było
Łoś V70 w AEL'u było
w211 3.2lpg 2003r czarny sedan było
A6c6 3.0 tdi było
s124 605.911 pojechał dalej nabijać km


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lis.2008 13:39:27 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.paź.2005 12:36:56
Posty: 1696
Lokalizacja: Zielona Góra 32 w zwi... hehe
W autach nowszych nie ma blokady ręcznej tylko jest odśrodkowa i z tego powodu koło , które traci przyczepność zabiera cały moment . Nie wiem dlaczego zrezygnowano z przełącznika blokady dyferencjałów bo to bardzo przydatne ale mogło doprowadzić do uszkodzenia półosi jak ktoś używał podczas skręcania na twardej nawierzchni. Na piaszczystym podłożu czy też zaśnieżonych drogach ta odśrodkowa blokada sprawuje się bardzo dobrze ale już w terenie gdzie auto ma duże przechyły a koła czasami tracą kontakt z podłożem to już problem . W sumie kto jezdzi po bezdrożach :peace: do tego służą typowo terenowe samochody .

_________________
(103KW)chip133 KW 375Nm AEL Tdi avant 6 gear
Q7 4.2 Tdi


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lis.2008 19:54:41 
Moderator

Dołączył(a): 17.lip.2003 02:27:37
Posty: 10118
Lokalizacja: CBY
Auto: C4,B6 quattro
Jack , po raz kolejny piszesz bzdury. nie ma blokady odsrodkowej. jest EDS. a co to jest EDS to laskawie poszukaj.
w kwestii poslizgu to nie chodzi o bardziej opbciazone kolo tylko os. torsen jest mechanizmem miedzyosiowym a miedzy kolami sa standardowe mechanizmy roznicowe.

_________________
A100 '88 2,3 - 99-02
A10Q '91 2.8 - 01-15
A6Q '97 2.5 - 11-
A4Q '03 1.9 - 15-


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lis.2008 21:04:17 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.paź.2005 12:36:56
Posty: 1696
Lokalizacja: Zielona Góra 32 w zwi... hehe
Blokada mechanizmu różnicowego, to mechanizm stosowany głównie w pojazdach terenowych, ciężarowych, ciągnikach oraz SUV-ach. Jego zadaniem jest wyrównanie prędkości kół na osi blokowanej. Stosowany jest np. przy niepotrzebnym ślizganiu się kół na grząskim terenie. Można jej używać tylko podczas jazdy na wprost. Użycie blokady przy skręcaniu może spowodować zniszczenie mostu napędowego .
EDS - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (odśrodkowa) . Montowany często jest wraz z ESP lub ABS. Poprawia bezpieczeństwo i pewność prowadzenia auta.
Gdy jedno z kół wpada w poślizg lub obraca się szybciej, EDS==== blokuje dyferencjał umożliwiając przeniesienie momentu obrotowego przez drugie koło mające lepszą przyczepność, zapobiegając w ten sposób poślizgowi.
Różnica 1 mechaniczna 2 elektroniczna obydwie blokują tak samo
przetłumaczone z anglojęzycznego forum 4X4
Hans trochę pokory wszak pisałem magisterke z tych rzeczy.

_________________
(103KW)chip133 KW 375Nm AEL Tdi avant 6 gear
Q7 4.2 Tdi


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lis.2008 22:12:40 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22.sty.2008 21:13:24
Posty: 1195
Lokalizacja: Gorlice
Jak jest realizowana blokada mostu?
Poprzez hamowanie za szybko obracającego się koła? Wtedy moment mimochodem idzie na drugie. Dobrze myślę?

Pozdr!

_________________
Pozdro Sławek :peace:
CCCO Allroad AKE Tip by SSerwis - 230PS 440nm :smokingdevil:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lis.2008 22:31:14 
Klubowicz

Dołączył(a): 21.lis.2006 12:54:43
Posty: 1516
Lokalizacja: Łódź
Stamlej napisał(a):
Jak jest realizowana blokada mostu?
Poprzez hamowanie za szybko obracającego się koła? Wtedy moment mimochodem idzie na drugie. Dobrze myślę?

Pozdr!


mimochodem to można....
blokada to spięcie przełożenia na sztywno - kup klocki lego i będziesz miał klasyczny zblokowany most w uproszczeniu oczywiście

Hans a w V8 gdzie jest Torsen?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lis.2008 22:34:00 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30.lis.2004 19:39:25
Posty: 3692
Lokalizacja: za górami, za lasami
Lake napisał(a):
Moje ma: jeden torsen, blokadę mechaniczną tylnego mechanizmu różnicowego, blokadę mechaniczną przedniego mechanizmu różnicowego, nie ma "przycisku", tylko pokrętło 3-pozycyjne ('wyłączone' lub 'blokada-przód' lub 'blokada-tył')

Niestety nie. U ciebie są trzy "luźne" mechanizmy różnicowe (przedni, centralny i tylny) z czego zablokować możesz środkowy (perwsza pozycja przełącznika) lub środkowy i tylny (druga pozycja) Tak będzie, o ile nikt wcześniej nie mieszał w wężykach podciśnienia.
Co do problemu klakiera. W twoim aucie są trzy mechanizmy różnicowe: przód i tył jest "luźny", a środek to Torsen. Jedynie udogodnienie do działające bez twojej wiedzy EDS - elektroniczna szpera dyfra, która poprzez zacisk hamulca blokuje obrót koła ślizgającego się. W przpadku jaki opisałeś, tył powinien dostać 75% momentu zaś przód 25%. Ponieważ koło prawe przednie miało prawo się poślizgnąć (najmniejszy nacisk - najmniejsza siła tarcia), powinno ono być zablokowane przez EDS, i całe 25% momentu powinno iść na koło lewe. Czyli auto wyjechałoby napędzane tylną osią i lewym przodem

Stamlej: dobrze myślisz :peace: ale (poza I i II generacją quattro) blokowane jest KOŁO (właśnie poprzez EDS), a nie dyfer. Ale w konsekwencji zablokowania jednego koła drugie ma ochotę kręcić się 2x szybciej :D
Ando: w środku i z tyłu

_________________
Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być pięć...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lis.2008 05:40:47 
Użytkownik

Dołączył(a): 23.kwi.2005 19:02:43
Posty: 233
Lokalizacja: Łódź
cygaro-avant napisał(a):
Lake napisał(a):
Moje ma: jeden torsen, blokadę mechaniczną tylnego mechanizmu różnicowego, blokadę mechaniczną przedniego mechanizmu różnicowego, nie ma "przycisku", tylko pokrętło 3-pozycyjne ('wyłączone' lub 'blokada-przód' lub 'blokada-tył')

Niestety nie. U ciebie są trzy "luźne" mechanizmy różnicowe (przedni, centralny i tylny) z czego zablokować możesz środkowy (perwsza pozycja przełącznika) lub środkowy i tylny (druga pozycja) Tak będzie, o ile nikt wcześniej nie mieszał w wężykach podciśnienia.


Kilka lat czytam Forum i nagle nowina, że "niestety nie" mam torsen'a tylko "luźny"? Nigdy skrzyni biegów w swoim Audi nie rozkręcałem, więc teraz nie wiem, co tam siedzi? Gdyby tak było, to:
a) można ruszyć z odłączonym wałem napędowym tyłu - pierwsza pozycja przełącznika?
b) które modele Audi quattro do 1990 r. mają torsen'a, a które "luźny" centralny i czy można to rozpoznać z "oglądu" zewnętrznego skrzyni biegów?

PS.
"Audi.... stoi w śniegu na nierówności, oparte przede wszystkim na prawym przednim i lewym tylnym kole. Trzy koła się obracają w miejscu, a lewe tylne nie obraca się."

cygaro-avant napisał(a):
Ponieważ koło prawe przednie miało prawo się poślizgnąć (najmniejszy nacisk - najmniejsza siła tarcia), powinno ono być zablokowane przez EDS, i całe 25% momentu powinno iść na koło lewe. Czyli auto wyjechałoby napędzane tylną osią i lewym przodem


Odpowiedź nie pasuje do opisu, oba przednie się obracają.

_________________
Audi 100 CS quattro 86


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lis.2008 08:04:53 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22.sty.2008 21:13:24
Posty: 1195
Lokalizacja: Gorlice
Ando wiem co to jest blokada bo tak się składa że mam pod domem honkera do którego moimi ręcyma dokładałem blokowane mosty...
Pytam się jak jest to realizowane za pośrednictwem EDS - chyba ludzkim jest pytać w razie niewiedzy?

A z mimochodem sprawa w moich wyobrażeniach wyglada tak że hamulec "oszukuje" dyfer podhamowując koło o znacznie zwiększonej prędkości obrotowej przez co część momentu koła w poślizgu przekazywana jest ma drugie koło.

I moje pytaine wylgąda następująco - czy jestem w błędzie czy mam rację. PRzepraszam ale nie mam SSP n/t wszystkego...

Pozdr!

EDIT: (po dokładnym przeczytaniu topica)
Cygaro rozwiałeś moje wątpliwości :)

_________________
Pozdro Sławek :peace:
CCCO Allroad AKE Tip by SSerwis - 230PS 440nm :smokingdevil:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lis.2008 09:14:49 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 11998
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
ando1414 napisał(a):
Stamlej napisał(a):
Jak jest realizowana blokada mostu?
Poprzez hamowanie za szybko obracającego się koła? Wtedy moment mimochodem idzie na drugie. Dobrze myślę?

Pozdr!


mimochodem to można....
blokada to spięcie przełożenia na sztywno - kup klocki lego i będziesz miał klasyczny zblokowany most w uproszczeniu oczywiście

Hans a w V8 gdzie jest Torsen?


w v8 torsen jest między osiami, oraz między kołami tylnej osi. I jak wiadomo jest to SAMOBLOKUJĄCY się układ.

jack :
Cytuj:
Można jej używać tylko podczas jazdy na wprost. Użycie blokady przy skręcaniu może spowodować zniszczenie mostu napędowego .
EDS - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (odśrodkowa) . Montowany często jest wraz z ESP lub ABS. Poprawia bezpieczeństwo i pewność prowadzenia auta.

to jest taka trochę bzdurka, bo piszesz tylko i wyłącznie o blokadzie 100% a jak wiadomo, stosuje się też blokady niezupełne, w których moment nie jest po równo przekazywany, mimo zblokowanego mostu. Vide BMW, wszelakie torseny i haldexy, quaife'y ... I o tym to właśnie mówimy.

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lis.2008 11:12:23 
Moderator

Dołączył(a): 17.lip.2003 02:27:37
Posty: 10118
Lokalizacja: CBY
Auto: C4,B6 quattro
Jack . EDS w Audi realizowany jest za pomoca pompy ABS, wiec nalegam , poczytaj o tym bo magisterka to nie koniec nauki.

_________________
A100 '88 2,3 - 99-02
A10Q '91 2.8 - 01-15
A6Q '97 2.5 - 11-
A4Q '03 1.9 - 15-


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lis.2008 11:29:04 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
hans napisał(a):
Jack . EDS w Audi realizowany jest za pomoca pompy ABS, wiec nalegam , poczytaj o tym bo magisterka to nie koniec nauki.

Hans ma rację. EDS/EDL m in w A4 B5 jest zintegrowany z ABS. Wystarczy 15 minut zabawy na śniegu aby tylne hamulce śmierdziały i mocno się zagrzały. Niestety w tym i późniejszych modelach nie ma blokady dyfra. Ta opcja była dostępna do modeli B4 C4 i innych równoległych ...

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lis.2008 14:52:03 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30.lis.2004 19:39:25
Posty: 3692
Lokalizacja: za górami, za lasami
Lake napisał(a):
Kilka lat czytam Forum i nagle nowina, że "niestety nie" mam torsen'a tylko "luźny"? Nigdy skrzyni biegów w swoim Audi nie rozkręcałem, więc teraz nie wiem, co tam siedzi? Gdyby tak było, to:
a) można ruszyć z odłączonym wałem napędowym tyłu - pierwsza pozycja przełącznika?
b) które modele Audi quattro do 1990 r. mają torsen'a, a które "luźny" centralny i czy można to rozpoznać z "oglądu" zewnętrznego skrzyni biegów?

Niestety lub stety. Są sytuacje, w których lepiej zapiąć wszystko na sztywno i ognia przez śnieg i błoto....
co do twoich pytań:
a) - tak
b) wszystkie modele po 1988 roku mają torsena. Skrzynia z Torsenem ma nieco inny 'tyłek", ale jak nie widziałeś obu typów skrzyń to nie rozpoznasz. Nie ma na skrzyni nabitej tabliczki o treści: "In diesem Getriebie befindet sich ein Torsen mittendifferential" :D
Jeśli w konsoli środkowej masz przełącznik ze schematem napędu i zaświecają się dwie kontrolki, to twoje auto wyjechało z fabryki bez torsena. Jeśli w tunelu środkowym masz przycisk "DIFF LOCK" to masz torsena

_________________
Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być pięć...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Quattro
PostNapisane: 30.lis.2008 16:40:59 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.mar.2008 17:18:28
Posty: 64
Cos nie wiele wiem ale mogę jedynie stwierdzić ze stare typu Audi C4 B4 Do rocznika 1994 chyba miały właśnie blokady mówię o włączniku umiejscowionym w okolicy hamulca ręcznego włanczało sie i wszystkie koła szły równo A nowe jak W linku nie to jest jakaś pomyłka co do quattro jak na filmie stanę tylnymi kołami na lodzie to z miejsca nie ruszę jak w linku na filmie
http://pl.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30.lis.2008 16:55:25 
Moderator

Dołączył(a): 31.lip.2006 12:05:41
Posty: 5398
Lokalizacja: mazowieckie
Auto: S6 C4
Mam rozumieć, że jeśli w ośce C4 ABC z podpisu mam EDS zintegrowany z ABS'em, to przy poślizgu jednego z kół na przedniej osi, EDS wyrówna różnicę w obrotach by móc np.wyjechać z zaspy łapiąc przyczepność :?:

_________________
S6+Avant 4.2 V8 AHK quattro Gmbh LZ5M Nogaro Blau - jeeest
S6 C4 limo 4.2 V8 AEC quattro manual LZ5U - jest
A4 B7 Avant 1.8T BFB LPG quattro - jest...

+
CFFB


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Quattro
PostNapisane: 30.lis.2008 17:17:33 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13.sty.2005 20:31:38
Posty: 463
Lokalizacja: Częstochowa
klakier764 napisał(a):
Cos nie wiele wiem ale mogę jedynie stwierdzić ze stare typu Audi C4 B4 Do rocznika 1994 chyba miały właśnie blokady mówię o włączniku umiejscowionym w okolicy hamulca ręcznego włanczało sie i wszystkie koła szły równo A nowe jak W linku nie to jest jakaś pomyłka co do quattro jak na filmie stanę tylnymi kołami na lodzie to z miejsca nie ruszę jak w linku na filmie
http://pl.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ


Włącznik spina na sztywno tylko tylną oś a nie wszystkie koła, a torsen rozdziela moment 75-25(65-35 nie wiem dokładnie każde źródło inaczej podaje) a nie 100-0. Po za tym na lodzie masz opór a na rolkach nie, wystarczy że podciągniesz ręczny lekko(lub naciśniesz hamulec) i bez problemu wyjedziesz z rolek.


Ostatnio edytowano 30.lis.2008 17:44:52 przez eszkesz, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 30 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: