.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 24.kwi.2024 21:39:18

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [R5 2.5 TDI AAT AEL] Wymiana paska rozrządu
PostNapisane: 07.maja.2009 13:10:55 
Użytkownik

Dołączył(a): 25.sty.2008 22:17:06
Posty: 1164
Lokalizacja: Łódź
Pasek rozrządy wymontowanie i zamontowanie

Wymian paska rozrządu interwał przeglądowy:

AUDI 100 C4 2.5 TDI 60 000 km

AUDI A6 C4 2.5 TDI 120 000 KM


Wymagane przyrządy specjalistyczne:

- klucz napinacza V 159 Matra
- tester napięcia paska VW 210
- liniał ustalający 2065 A
- blokada kół zębatych 3036
- klucz okrągły 3355
- blokada wału korbowego 3256

Obrazek




Wymontowanie :

Demontaż osłony silnika ( spód )
Demontaż zderzaka przedniego
Demontaż wzmocnienia przedniego
Demontaż paska wielo rowkowego
Demontaż osłony paska rozrządu
Demontaż pokrywy silnika
Demontaż pokrywy głowicy

Obrócić wał korbowy do martwego punktu cylindra 1
Oznaczenie na kole zamachowym 0 musi dolnym kantem opierać się na oknie
kontrolnym skrzyni biegów.


Obrazek


Jednocześnie punkty kontrolne pompy i koła pompy muszą znajdować się na przeciw siebie. Jeśli punkt na kole pompy nie jest widoczny należy ponownie obrócić wałem o jeszcze jeden pełny obrót.


Obrazek


Poluzować nakrętkę napinacza o jeden obrót. ( strzałka )


Obrazek


Poluzować i odkręcić śrubę na wałku mocującą koło napędzające pompę.
Używając do tego blokady 3036 Zdemontować koło.


Obrazek


Poluzować napinacz paska rozrządu i zdemontować pasek zębaty z koła rozrządu.





Zamontować blokadę koła z tłumikiem drgań ( blokada 3256 ) jak przedstawiono na obrazku.

Przy czym przed zamontowaniem blokady przy silnikach AAT AEL odkręcić dwie śruby odstojnika olejowego.


Obrazek


Używając blokady koła odkręcić śrubę centralną wału korbowego a następnie cztery śruby mocujące koło zębate rozrządu. Zdemontować pasek rozrządu.




Montaż - ustawienie faz rozrządu


Poluzować śrubę koła rozrządu o pół obrotu.


Obrazek


Wsunąć liniał ustalający w tylną część wałka , a następnie przesunąć wałek aż zablokuje się o liniał i obudowę głowicy. Używając szczelinomierza zmierzyć powstała szczelinę między liniałem a obudową głowicy. Uzyskany pomiar podzielić przed dwa. Wypośrodkować wałek rozrządu wraz z liniałem a następnie używając dwóch szczelinomierzy wypoziomować liniał wsuwając listki szczelinomierzy odpowiedniego wymiaru - grubości.


Obrazek


Koło zębate wałka rozrządu zbić wybijakiem przez energiczne uderzenie młotkiem. Wykorzystać do tego otwór technologiczny znajdujący się w tylnej części osłony paska rozrządu.


Obrazek


Nałożyć pasek rozrządu wraz z kołem. Przykręcić koło w taki sposób by nie spadało ze stożka ale żeby mogło się luźno obracać.


Audi 100

Napinacz paska obracać w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara .

Wyskalować przyrząd do pomiaru naprężeń w skali 12 - 13 a następnie dokonać pomiaru naprężenia.


Obrazek


Następnie dokręcić śrubę mocującą napinacz z momentem:

Śruba M8 - 22 Nm
Śruba M10 - 45 Nm


AUDI A6 C4

Dokręcić śrubę napinacza ręcznie ( nie dociągać )

Przekręcić automatyczny napinacz używając klucza 3355 w kierunku wskazanym strzałka ( kierunek wskazówek zegara ) do chwili gdy prawy kant wskaźnika A pokryje się z prawym kantem wskaźnika B. Nakrętkę napinacza skontrować momentem 22 Nm

!!! Uwaga !!!

Wskaźnik nie może przekroczyć podanego obszaru A - B w przeciwnym razie napinacz ulegnie uszkodzeniu.

Jeśli dojdzie do zbyt silnego naprężenia , należy czynność napinania powtórzyć luzując napinacz i wykonać naprężenie ponownie.

fObrazek



Dalsze czynności dla wszystkich silników:



Dokręcić koło rozrządu z momentem 30 Nm + 90 stopni ( jedna czwarta obrotu ) używając do tego blokady 3036.

W żadnym wypadku nie stosować liniału ustalającego jako blokadę wałka !!!


Obrazek


Następnie wykonać dwa obroty dla ponownego ustawienia martwego punktu cylindra 1 by wykonać kontrole ustawień. Sprawdzić ustawienie punktu koła zamachowego.


Obrazek


Sprawdzić ustawienie wałka rozrządu liniałem oraz szczelinomierzami o tej samej wartości.


Obrazek

Sprawdzić zakres pozycje wskaźnika napinacza automatycznego gdzie znaki A i B muszą się pokrywać


Obrazek


!!! Jeśli ustawienia nie zgadzają się wykonać kompletną czynność ponownie !!!


Zamontowanie koła z tłumikiem drgań wykonuje się za pomocą blokady. Śruba centralna dokręcana jest z momentem 200 Nm + 180 stopni ( pół obrotu ) Konieczne jest zastosowanie nowej śruby centralnej.

Obrazek


W żadnym wypadku nie blokować wału za pomocą śrubokręta po stronie koła zamachowego. Grozi to uszkodzeniem zębów wieńca. Dotyczy szczególnie samochodów z automatyczną skrzynią biegów.

Blokowanie innym przyrządem niż 3256 może spowodować uszkodzenie koła z tłumikiem drgań. ( pęknięcie odlewu żeliwnego )


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.maja.2009 21:28:07 
Użytkownik

Dołączył(a): 08.cze.2006 22:18:20
Posty: 856
Lokalizacja: Poznań
Dziwię się, że temat nie jest przyklejony. Świetny opis.

_________________
Obrazek
__A6 C4 2.5 TDi AEL__


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.maja.2009 09:06:30 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22.maja.2004 14:36:13
Posty: 7746
Lokalizacja: Wawa
wszelkie zbędne komentarze usunięte,
link podwieszony przez INNEGO moda czyli mnie :peace:

_________________
Obrazek
KIA CEED DAILY
BMW E61 N52 <- BYŁO
Audi Competition AWX <- BYŁO
Audi 80 AAH <- BYŁO
BMW E30 M20B25 <- BYŁO
Audi 80 KK quattro <- BYŁO
Audi 80 AAN quattro JEST DO DZIŚ 600 PS 700 NM by SLG
Audi S2 3B quattro <- BYŁO
Audi 200 MC Sport quattro <- BYŁO
Audi 100 NF Sport quattro <- BYŁO


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.maja.2009 09:23:03 
Użytkownik

Dołączył(a): 25.sty.2008 22:17:06
Posty: 1164
Lokalizacja: Łódź
I bardzo słusznie , temat zamknięty :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.paź.2011 16:58:41 
Użytkownik

Dołączył(a): 31.lip.2011 16:35:52
Posty: 78
Czy taką wymianę rozrządu można wykonać bez tych specjalistycznych narzędzi ? I czy poradzi sobie z tym raczej ogarnięty człowiek ? Czy są jakieś niespodzianki i na co zwrócić najbardziej uwagę ?

Z gory dzięki
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [R5 2.5 TDI AAT AEL] Wymiana paska rozrządu
PostNapisane: 01.lut.2013 22:47:15 
Użytkownik

Dołączył(a): 14.maja.2010 20:00:05
Posty: 14
Lokalizacja: Garwolin,Norwegia
Witam
Czy mógł byś mi opisać ustawienie paska pompy,własnie mi pekł.
wiem że są znaki na pompie i na kole napędzającym pompe,to w miarę kumam,ale czy muszę też ustawiać wieniec na znak,przy skrzyni ?
czy po założeniu muszę odpowietrzać układ paliwowy ?
dzieki z góry za pomoc.
pozdrawiam.

_________________
AUDI A6 C4 2,5 TDI
AUDI A6 C4 2,5 TDI Q
VW PASSAT 1,9 D
FORD PROBE 2,2 T
BMW 318
POLONEZ CARO 1,6 GLI


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [R5 2.5 TDI AAT AEL] Wymiana paska rozrządu
PostNapisane: 11.lis.2015 21:55:08 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30.mar.2012 22:00:47
Posty: 14
Lokalizacja: Białystok
Auto: A6 C4 2.5 TDI AEL
Witam
Mam to samo pytanie, nie długo szykuje mi się wymiana rozrządu, Lotus czy mógłbyś odświeżyć foty bo nic nie widać ?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [R5 2.5 TDI AAT AEL] Wymiana paska rozrządu
PostNapisane: 12.lis.2015 08:20:05 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.paź.2004 08:30:29
Posty: 10303
Lokalizacja: Siedlce
Auto: A4 B7 cabrio 2,0 Tfsi quattro. 200KM.
Łapicki napisał(a):
Witam
Mam to samo pytanie, nie długo szykuje mi się wymiana rozrządu, Lotus czy mógłbyś odświeżyć foty bo nic nie widać ?


Ostatnia wizyta Lotusa na forum 5 luty 2011r więc czekaj cierpliwie na te fotki :D

_________________
Było dwanaście OOOO w tym siedem quattro, zostało cabrio B7 2,0TFSi quattro do zabawy+ Coupe quattro 8B 2.6 V6 syna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [R5 2.5 TDI AAT AEL] Wymiana paska rozrządu
PostNapisane: 13.kwi.2016 09:26:08 
Użytkownik

Dołączył(a): 08.gru.2010 14:49:35
Posty: 35
Auto: A6 C6 2006 3.0 TDI BMK Quattro Tip
Byłem przezorny i zapisałem temat w formacie PDF z obrazkami :)
Ktoś coś chce?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [R5 2.5 TDI AAT AEL] Wymiana paska rozrządu
PostNapisane: 13.kwi.2016 09:46:37 
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.lis.2006 09:18:37
Posty: 8134
Lokalizacja: W-wa/Końskie
Auto: Audi S4
Tak ja.
Wyslij na przemik@interia.pl

_________________
Diagnostyka czyni cuda
"The force is with you young Skywalker but you are not a Jedi yet."

S4 B5 Avant quattro ..AGB.. szybka czarnulka

Była : B5 Avant quattro ..APU..
Była : B3 Limo ..SB..
Była : C4 TDi Avant quattro ..AEL..
Była : B5 TDi Avant quattro ..AFN..
Była : B3 Limo ..SF..
Była : B5 TDi Avant ..AFN..
Była : B5 TDi Limo ..AFN..
Była : B4 TDi Avant ..1Z..


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [R5 2.5 TDI AAT AEL] Wymiana paska rozrządu
PostNapisane: 13.kwi.2016 20:31:29 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16.lip.2003 13:18:26
Posty: 6615
Lokalizacja: Warszawa
Auto: S2 Coupe
przemik napisał(a):
Tak ja.
Wyslij na przemik@interia.pl


Wrzućcie na forum lub na FTP. :okulary:

_________________
S2 Coupe, Coupe quattro, 200 Turbo quattro , Volvo V70 2.4D(5)

Piszę poprawnie po polsku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [R5 2.5 TDI AAT AEL] Wymiana paska rozrządu
PostNapisane: 01.maja.2016 15:38:30 
Użytkownik

Dołączył(a): 08.gru.2010 14:49:35
Posty: 35
Auto: A6 C6 2006 3.0 TDI BMK Quattro Tip
https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: