.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 29.mar.2024 15:11:38

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Audi 100 C3]Wymiana tylnich amortyzatorów,sprężyn Fotostory
PostNapisane: 28.paź.2011 22:21:05 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.gru.2008 17:41:02
Posty: 377
Lokalizacja: Wadowice
Potrzebne narzedzia:
płasko-oczkowy klucz 19mm
nasadka 19mm
nasadka 13mm
grzechotka
przedłużka grzechotki
długie pokrętło
ściągacze do sprężyn
przyrząd do rozkręcania kolumny(ewentualnie klucz oczkowy wygiety cienkościenny+klucz francuski)
WD40
Podnośnik(np żaba)

Nie będe pisał że trzeba odkrecic koło i uniesc samochód bo to chyba jest oczywiste ;)
W pierwszej kolejności radze spryskać wszystkie śruby WD40
Zaczynamu od odkręcenia dolnej śruby
Obrazek
w tym celu bedzie nam potrzebny klucz płasko oczkowy 19mm i pokretło z nasadka 19mm,trzeba troszke szarpnąć bo jest dość mocno przykręcona.

Obrazek

Klucz płaski nakładamy od strony nakretki bo nic innego się tam nie zmieści i pokrętłem z nasadką 19 mm odkręcamy samą śrube,ciężko ja wyjąć i tutaj warto posłużyć się podnośnikiem który podpieramy pod dolna część amortyzatora,następnie wybijamy śrube.

W górnej części kolumna przykręcona jest 3 nakrętkami,więc potrzebna bedzie nasadka 13mm i grzechotka z przedłużką.
Obrazek
Po odkręceniu tych 3 nakrętek cała kolumna może opaść na ziemie więc warto nie wyjmować podnośnika z pod dolnej części amortyzatora.
Obrazek
Obrazek
Wyjmujemy cała kolumne i zakładamy ściągacze na sprężyne.
Obrazek
Jeśli ktoś dysponuje sprzętem do rozkręcania kolumny to w tym momencie bardzo się przyda,ja niestety takowego nie posiadam więc musiałem użyć klucza oczkowego wygiętego,jego ścianki niestety były za grube więc szlifiera w dłoń i po 15 minutach klucz został odchudzony :D
Obrazek
Kluczem francuskim blokujemy tłok amortyzatora i odchudzonym kluczem rozkręcamy kolumne.
Rozbieramy całą kolumne na części.
Ze starej kolumny napewno będzie potrzebny,metalowy talerzyk(sprężyna talerzowa) i teraz w zależności od stanu żużycia można wymienić górne łożysko,gumowy pierścień,odbój(zderzak amortyzatora,odbijak)osłone przeciwpyłową.
Obrazek
W moim przypadku wymieniłem tylko górne łożyska bo akurat miałem nowe wcześniej już kupione,choć nie było takiej potrzeby bo orginalne łożyska były w idealnym stanie.
Obrazek
Obrazek

Składanie nowej kolumny:
W mojej setce postanowiłem zamontować amortyzatory bilsteina,sprężyny lesjofors,górne łozysko to febi bilstein.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Składanie to odwrotna operacja rozkładania.

Dodam jeszcze że przed rozkręceniem warto sobie zrobić kilka fotek lub poznaczy jak była złożona kolumna,ponieważ sprężyna musi być ułozona w odpowiednik kierunku.
Obrazek

Najpierw sam amortyzator:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Ściskamy nową sprężyne
Obrazek
Zakładamy osłone z odbojem i pierścieniem.
Obrazek
Obrazek
Kolejno sprężyne talerzową.
Obrazek
Na samym końcu górne łożysko,wszystko razem skręcamy (klucz oczkowy wygięty+klucz frncuski)
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Złożona kolumna w całej okazałości.
Obrazek
Przystępujemy do montażu w samochodzie.
Nowe sprężyny napewno będą wyższe od starych wygniecionych,przed montażem warto ścisnąć je troche ściagaczami bardzo ułatwi to montaż.
Każdorazowo stosujemy nowe nakrętki ponieważ mają zabezpieczenie przed odkrecaniem.
Gniazda w których siedzi kolumna warto wyczyścić i zabezpieczyć np smarem miedziowym
Obrazek
smarujemy tak aby smar nie dostał się na gumowe łożysko ponieważ guma może się uszkodzić po pewnym czasie,warto tez samo łożysko posypać talkiem,zabezpieczy to gume na długie lata.
Przykręcamy 3 górne nakrętki.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
na konću dolna śruba i tutaj zznów pomocny moze okazać się podnosnik
Obrazek
Obrazek
Cała robota zakończona,opis zrobiony z lewej strony ale prawą stroną zajmujemy się identycznie.
Przypuszczam że w 200,100 C4 i A6 C4 sprawa będzie podobnie wyglądała,może komuś przyda się moje fotostory. :peace:

_________________
http://www.audiklub.org/club/car/241.html


Ostatnio edytowano 29.paź.2011 09:59:40 przez tomek83f, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.paź.2011 09:21:37 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12.wrz.2005 20:59:51
Posty: 863
Lokalizacja: Białystok
Good job!
Dobrze by było zmodyfikować tytuł aby było wiadomo że to tutek :)
Czy ściągacz jest naprawdę konieczny? Ja u siebie lekko ściskałem ręcznie, a kumpel skrecał. Co prawda sprężyny były te same (choć tył auta nie siedzi ).

_________________
A6 C5 1997 ???


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.paź.2011 09:53:24 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.gru.2008 17:41:02
Posty: 377
Lokalizacja: Wadowice
Można kombinować,ściskając np jakims drutem lub podobnym wynalazkiem ale dla bezpieczenstwa lepiej zaopatrzyc sie w sciagacze, moje kosztowały 30zł i są niezłej jakości.

_________________
http://www.audiklub.org/club/car/241.html


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: