Witam
Wczorajszy poranek przywitał nas ładną pogodą, pomyslałem, że pogrzebię w mojej setce.
Jako, ze denerwowało mnie kopanie kolanami po cb radiu , gdy było pod kierownicą, postanowiłem zająć się tym problemem. Zapewne każde cb radio posiada z tyłu wyjście na 5 Wattowy głośnik zewnętrzny. Toteż postanowiłem wykorzystać ten fakt.
Co nam będzie potrzebne:
- różnej maści śrubokręty , klucze nasadkowe itp
- około 1,5 metra dwu-żyłowego przewodu audio.
- głośniczek 5W bodaj 4Ω "ohm"
- wtyczka "mały Jack"
- lutownica
- brzeszczot
Jeszcze w domu / garażu, lutujemy sobie przewód do głośniczka, oraz do wtyczki.
Podpinamy to do radia i sprawdzamy, czy działa. Jeśli działa, przechodzimy do następnego punktu
---------
W samochodzie, demontujemy "centrum zarządzania i dowodzenia szyberdachem, oraz podświetleniem wnętrza"
czyli, wypinamy z podsufitki plastikową konsolę z przełącznikiem szyberdachu oraz światełkiem.
Najpierw wkładamy tam wtyczkę i przeciągamy ją na podsufitce do przodu, aby wyszła nam przy szybie, przeciągamy cały przwód i wkładamy głośniczek na odpowiednie miejsce:
następnie zamykamy klapeczkę i głośnik siedzi na swoim miejscu. Nic nie charczy, nic nie buczy.
kabel prowadzimy pomiędzy dachem, a podsufitką, wpychamy go od strony szyby , na zdjęciu mniejwięcej pokazane jak przebiega kabel :
Kabel można bardzo łatwo schować za elementy wykończeniowe i absolutnie go nie widać
Przy samej granicy w której łączy się wykonczeniówka szyby z deską, kabelek, prowadzimy pionowo w dół chowając go za deską , czyli patrząc od strony bezpieczników :
ps. foto zaciagnięte z netu.
W dalszej kolejności demontujemy sobie półeczkę pod kierownicą bodaj 5 śrub , i przeciągamy kabel od głośnika, oraz kabel od anteny CB.
----------
Dlaczego temat mówi o dla niepalących ?? Ponieważ trzeba zlikwidować popielniczkę
Przechodzimy do konsoli centralnej.
Demontujemy popielniczkę
Za pomocą duzego płaskiego śrubokręta ściągamy pokrętła nawiewu (Nie wiem jak się to ma przy climatroniku, nie znam sposobu jego montażu.)
Gdy już zdjęliśmy pokrętła, naszym oczom ukazują się 2 wkręty na krzyżak.
odkręcamy je i zdejmujemy panel nawiewu , następnie małą grzechotką z nasadką bodajże "8" wykręcamy 2 śruby które trzymają popielniczkę.
Wypinamy podświetlenie popielniczki, a ją sama chowamy w bezpiecznym miejscu, gdyż nie będzie nam potrzebna
-------------
Kolejnym krokiem jest zasilanie cb radia, jako, że nie lubię zbędnych kabli, toteż zasilanie radia rozwiązałem w taki sposób :
Minus, czyli masę wziąłem sobie z zapalniczki, a plus po stacyjce z panelu sterowania lusterkami.(Nie chciałem stałego 12+ , gdyż zdarzało mi się zapomnieć wyłączyć CB radio
, skutek wiadomy
)
Gdy popielniczka jest usunięta, zerkając w głąb mamy otwór który trzeba będzie powiększyć do szerokości naszego radyjka, do tego posłuży nam brzeszczot i odrobina umiejętności manualnych. UWAGA na kable które przebiegają wewnątrz !
tym otworem wkładamy w głąb kable zasilania CB , i kierujemy je w górę, przeciągamy za panelem sterowania nawiewem, i przeciągamy do wnęki od radia, następnie rozdzielamy obie żyły i masa(-) idzie w prawo do zapalniczki, a Plus(+) idzie w lewo do sterowania lusterkami.
Aby podłączyć kable, wystarczy odkręcić śruby trzymające zapalniczkę i sterowanie lusterek. wysuwamy je ze swoich miejsc i wpinamy się kablami tam gdzie potrzeba.
Wsuwamy zapalniczkę, oraz sterowanie lusterek z powrotem na swoje miejsca, przykręcamy je śrubami i wsuwamy radio na swoje miejsce, sprawdzamy , czy mamy napięcie po kluczyku, jesli wszystko gra , to nakładamy obudowę sterowania nawiewami, przykręcamy dwiema srubkami i nakładamy pokrętła.
Otworem którym przeciagalismy zasilanie, teraz wyciągamy przewód z CB, oraz kabel od głośniczka i wpinamy sie w radio :
wsuwamy radio na swoje miejsce i gotowe
Całość wygląda tak: