Witam.
Chciałbym się podzielić instrukcją montażu tempomatu w AUDI A6/4B 1,9TDI AFN z 1998 roku ze skrzynią biegów manualną.
Z tego co oglądałem w elsie i wyczytałem na forum to w A6/C4 TDI oraz A4 TDI z silnikiem AFN podłączenia są inne
Dodam na początku, iż całość prac elektrycznych jest wykonana na podstawie schematów przesłanych i wytłumaczonych mi przez „Kobra7”, dla którego przesyłam WIELKIE PODZIĘKOWANIA!!!
Całość prac montażowych i programowanie vagiem przeprowadziłem sam więc wszystko jest sprawdzone i dziła na 100% - ja już korzystam z dobrodziejstw tempomatu.
Załączone zdjęcia nie są najlepszej jakości ale nie o to w tym chodzi.
Jeśli klikniesz na zdjęcie to powinno otworzyć się w nowym okienku w większym formacie.
Aby zabrać się do roboty należałoby mieć (czytaj kupić):
Manetkę nr katalogowy 8L0 953 513H (ja kupiłem na allegro razem z manetką od wycieraczek i sterowaniem FISa za 100zł)
Wtyczkę wiązki tempomatu od strony manetki nr katalogowy 8L0 972 980 (kupiłem w serwisie 38zł i ta wtyczka ma już w komplecie piny)
Kabelki – według Elsy o przekroju 0,35mm2 – 6 szt po około 1m długości.
Dobrze byłoby mieć też piny do kostki z drugiej strony wiązki ale ja nie mogłem takich znaleźć i zrobiłem małą sztukaterię!
W domku lub w garażu zanim zaczniemy rozkręcać niunię robimy wiązkę:
W kupionej kostce jest 10 pinów z czego aktywnych jest 6pinów od 2 do 7 i tylko z tych pinów wyprowadzamy kable (w tym 4 i 7 łączymy ze sobą najlepiej zaraz za kostką i zostaje nam 5 kabli)
Więc temat wygląda następująco – zabieramy się do roboty:
Demontaż kierownicy z poduchą, potrzebne klucze: torx 30, imbus gwiazdka 12.
Poduchę odkręcamy od tyłu kierownicy (od strony licznika) wyżej wymienionym torx-em, odłączamy i odkładamy na bok. UWAGA! Jeśli nie odpinasz klemy minusowej na akumulatorze to pamiętaj abyś przypadkiem nie przekręcił kluczyka w pozycję zapłonu bo wskoczy błąd!!!
Kierownicę odkręcamy gwiazdką 12, odpinamy żółtą kostkę od obrotnicy i ściągamy kierownicę.
Potem demontaż osłony kolumny aby dostać się do manetek.
Osłona górna przykręcona jest dwoma wkrętami krzyżakowymi przez dolną obudowę od dołu.
Obudowa dolna przykręcona jest dwoma wkrętami krzyżakowymi od strony kierowcy i torx-em 25 od dołu.
Demontaż manetki – jeden Imbus na obejmie od góry, wypinamy kostki i wyciągamy manetki.
Ja dokupiłem kompletne manetki - dwie, lewą od kierunkowskazów ze sterowaniem tempomatu i prawą od wycieraczek ze sterowaniem kompa (bo w niedługiej przyszłości chcę sobie zamontować licznik z FIS-em). Jak ktoś kupił tylko lewą z tempomatem to musi rozkręcić swoje manetki, poskładać nową lewą z prawą starą.
Przeciągamy wcześniej przygotowaną wiązkę przez otwory w tapicerce przy kolumnie kierowniczej a potem w okolice komputera.
W a6/4b komp jest na podszybiu pod maską po stronie kierowcy pod plastikową osłoną.
Odkręcamy hermetyczną pokrywę kompa 5 śrubami kluczem 8, odpinamy obejmę mocującą kompa, odkładamy go na bok, i widzimy kilka kostek różnego koloru.
Nas interesuje biała kostka 15 pinowa.
Z autopsji wiem, że ciężko ją wyciągnąć w dół więc ja aby wpiąć naszą wiązkę – tak powinno być zgodnie z oryginałem.
Ja postanowiłem więc rozebrać górną część białej kostki i wyciągnąć interesujące mnie piny na zewnątrz kostki (piny to 7,8, 9, 10,).
Mając już naszą wiązkę przeciągniętą w okolice tej białej kostki łączymy odpowiednio:
Podłączenie:
Kostka przy manetce / oryginalny kolor przewodu / biała kostka w okolicach komputera / kolor przewodu w białej kostce
Pin 2 niebieski pin 8 niebieski
3 czerwono-żółty 9 Czerwono-żółty
4 łączymy z 7 Czarno-biały 10 Czarno-żółty
5 czerwono-szary 7 czerwono-fioletowy
6 czerwono-biały do bezpiecznika S102 15A – sterowanie elektryką silnika
Następne kroki
Podpinamy wszystkie kostki do manetki , montujemy ją na kolumnę,
Zakładamy obudowę kolumny
Montujemy kierownicę i poduchę.
Wkładamy kompa na swoje miejsce
Podpinamy vaga aby zaprogramować istnienie tempomatu.
Programowanie
Łączymy się ze sterownikiem silnika ENGINE
Sprawdzamy czy nie ma błędów
Wchodzimy w funkcję nr 11 gdzie wpisujemy login 11463 i zapamiętujemy to wychodząc funkcją nr 6.
WAŻNE aby po odłączeniu vaga wyłączyć zapłon!!!
Można jechać na jazdę próbną bądź podpiąć jeszcze raz vaga i sprawdzić poprawność działania tempomatu.
Sprawdzanie
Łączymy się ze sterownikiem silnika ENGINE
Sprawdzamy błędy
Wchodzimy w bloki i wybieramy blok nr 006 gdzie (chyba) w trzeciej kolumnie sprawdzamy podłączenie tempomatu.
Całkowicie wyłączony tempomat na max w prawo AUX kod 000000
Tempomat włączony klawisz przesuwny na pozycji środkowej EIN 000011
Klawisz przesuwny przesuwamy lekko w prawo 000010
Klawisz przesuwany na max w lewo AUFN 001011
Wciśnięty przycisk FIX 000111
Naciskamy pedał hamulca 010011
Naciskamy pedał sprzęgła 100011
Jeśli test wypadł pomyślnie skręcamy obudowę kompa składamy wszystko do kupy w drogę.
Życzę przyjemnej jazdy z tempomatem!
Oczywiście na drogach poruszamy się zgodnie z przepisami ruchu drogowego!!!
Dodam tylko, że u mnie tempomat trzyma prędkość od 30km/godzinę.