Czujniki temepartury sa czujnikami podwojymi z czterema wyprwadzeniami przeowodow. Nazywame je cztero poligowe.
Dwa pierwsze przeowdy doprowadzone do czujnika sa polaczone z zegarem i jest to informcja dla kierowcy dotyczace temperatury ukladu chlodzenia. Informacja ta nie jest dokladna i ma jedynie charakter pogladowy poniewaz wskaznik na zegarze nie jest dokladny. Nie ma zresszta potzreby zeby kierowca ( uzytkownik ) znal super precyzyzjna temperature.
Dwa nastepne przeowdy sa polaczone ze steronwikiem silnika i jet to bardzo wazna informacja dla steroania. Na podstawie takiej inforkacji dobierana jest przez komputer dawka paliwa. Jesli samochod posida system wtorengo napelniania powietrzemn tez jest sterowny na pdstawei danych tego czujnika.
Moze zdazy sie tak ze czujnik bedzie uszkodony. Jedna sekcja moze wysylac zle wartosci do komputera silnika , druga zas moze dzialas prawidlowo i zegar pokazuje ze jest dobrze. Moze tez byc odwrotnie lub tez moga nie dzialac obydwie.
Musisz to lub ktos inny sprawdzic , lzrobic pomiar liczac od fazy rozgrzewania az do chwili uzyslania pelnej temperatury. Przynajmniej jesli chodzi o sygnal temperatury dla silnika. Sgnal dla zegara jest mniej wazny wiec nie musi byc sprawdzany w calym zakresie , chyba ze sa do tego wskazania , symptomy.
I na koniec kilka slow o samej temp. Temperatura w samochodzie jest tak wazna jak u czlowieka. Z ta roznica ze czlowiek ma 36,6 a samochod 85 do 90 stopni. Wszelkie prace diagnostyczne ropoczyna sie od temperatury.
Jesli okaze sie ze cos jest nie tak ze wskazaniami nalezy rozwazyc czy jest to awarja czujnika czy ukladu chldozacego. Moze byc tak ze czujnik nbedzie sprawny a temperatura bedzie spadac podczas jazdy z powodu termostatu.
Moze byc tez tak ze wystepuje problem z polaczeniem ( instalacja elektryczna ) Wiele samochodow posiadalo w kosciach elektrycznych piny srebrne ktore sie nie sprawdzaly . Z tego tez pwodou te wade wyeliminowano stosuja piny pozlacane.
To w takim mocnym skrocie