.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 19.kwi.2024 23:13:30

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [A6 C6] Kierownica multifunkcyjna, tiptronik + podgrzewanie
PostNapisane: 21.paź.2009 09:42:24 
Użytkownik

Dołączył(a): 26.sty.2009 09:46:01
Posty: 29
Lokalizacja: Władysławowo
Jakiś czas temu postanowiłem zrobić retrofit kierownicy, jakoby moja była co prawda multifunkcyjna, ale nie dawała radości zmiany biegów manetkami , a do tego zima strasznie zimna ;-) ze trzymałem ja jak kostkę lodu ;-) no może trochę przesadzam ...

Teraz już po wszystkim , wszystko zmontowane i postanowiłem podzielić się z wami moimi spostrzeżeniami z montażu ;-)

Oczywiście aby zmienić kierownice, potrzebujemy nowej :) ... na Allegro mamy dość duży wybór , wiec na pewno coś nam się trafi , być może komuś wystarczą same manetki tiptronic , bez podgrzewania , to nawet mniej będzie miał roboty z przekładką a i taniej z pewnością wyjdzie całość. Mi udało się kupić kierownicę jak nową z łopatkami i podgrzewaniem , oczywiście multifunkcyjną w stanie ideał - jak nowa za 600 zł, bywają i tańsze, ale różnie to bywa z ich stanem.
Jak mamy już kierownicę musimy sprawdzić jaki sterownik siedzi w naszych przełącznikach zespolonych ... u mnie oryginalnie występował 4F0 953 549 A ( sprawdzamy VAGiem najlepiej ) jest to sterownik wystarczający do obsługi kierownicy z tiptronikiem i multifunkcją obsługuje też tempomat, ale już np do podgrzewania się nie nadaję i według mojej wiedzy nie da rady obsłużyć też distronic , .. mi zależało na kierownicy z podgrzewaniem wiec ....potrzebny jest wiec moduł 4F0 953 549 C , co więcej !!! Ważne !!! trzeba zwrócić uwagę aby była odpowiednia taśma airbag ! z wyprowadzonymi pinami w gniazdku podgrzewania kierownicy !

Apropo tempomatu i distronica ... opis montażu poniżej może być też przydatny przy wymianie samych manetek, modułu zespolonego przy modzie distronica , tempomatu lub komputera pokładowego na FIS .

Jak mamy kierę , przełącznik zespolony z odpowiednim sterownikiem kierownicy i taśmą airbag, możemy zaczynać :)))

Odkręcamy więc kierownice: za kierownicą znajdziemy 2 zaślepki

Obrazek


ukrywające śrubki torx przytrzymujące na miejscu AIRBAG kierownicy ... ( oczywiście zakładam, że mamy VAGa aby usunąć ewentualne błędy poduszki po jej rozłączeniu )

Obrazek


ostrożnie zdejmujemy airbag połączony z kolumną kolorową wtyczką

Obrazek


należy pociągnąć "do góry" jej fioletową część i wtyczka ładnie wypnie się z gniazda airbag
Obrazek

dalej jeszcze mała czarna wtyczka od multifunkcji ( jeżeli już są ;-) i mamy poduszkę w garści i możemy ją spokojnie odłożyć w bezpieczne miejsce :))


pod poduszką widok taki ,
Obrazek


z centralnie umieszczoną śrubą trzymającą kierownicę , niestety nie znam dokładnej nazwy potrzebnego klucza , ale bez problemów można to wykręcić odpowiednio dobranym torxem .... trzyma dość mocno więc przydałoby się przytrzymać kierownicę ;-) po odkręceniu tej śrubeczki najlepiej zapamiętać , zaznaczyć jej miejsce na wieloklinie , żeby ją później tak samo włożyć , coby krzywa nie byla :)

następnie po zdjęciu kiery mamy już widok taśmy airbaga
Obrazek


( tutaj prace mogą zakończyć osoby które nie chcą mieć dodatków w manetkach , typu distronic, tempomat czy komputer), jezeli wystarczy sama kiera multi. z łopatkami tiptr ew. to poprostu ja zakładamy i przechodzimy do kodowania , niżej ...

My pokusimy sie jednak o zdjecie przelacznika zespolonego :)) wiec, odkręcamy dolna obudowe , 2 srubki torx z przodu ( uwaga bo są małe chyba torx 7 i potrzebny długi śrubokręt )
Obrazek

oraz 2 srubki z tylu ;-) ,
Obrazek

przydaje się tez poluzowanie całej obudowy dolnej pod kierownica , w tym celu zaczynamy od osłony bezpieczników
Obrazek

pod nia pierwsza śrubka
Obrazek

następnie jeszcze dwie od spodu obudowy ( sorry za ciemne zdjęcia )
Obrazek

Obrazek

trzeba też koniecznie zdjąć uchwyt ustawiania kiery ( blokowania ) 2 x torx
Obrazek


ja nie zdejmowałem tego z zatrzasków bo samo odkręcenie umożliwia już zdjęcie obudowy kolumny kierownicy , rozchylamy , dolna cześć zdejmujemy
Obrazek

przełącznik zespolony przytrzymany jest tylko przez jedna śrubkę torx od dołu
Obrazek

no i na 2ch kabelkach :) ( da się zdjąć bez odpinania , ale polecam najpierw odpiąć a później zdejmować , mniej gimnastyki :))
Obrazek

jak mamy zdjęty przełącznik to jesteśmy już pod koniec naszych prac , tj w odwrotnej kolejności zakładamy nowy , i składamy całość do kupy ;-)
jak ktoś chce można rozebrać przełącznik , taśma airbag trzyma się na 3 plastikowych zaczepach i lekko schodzi jak ją pociągniemy ku górze. Co do taśmy uwaga żeby jej nie zwolnić i nie przekręcić bo będą kłopoty z kalibracją czujnika kąta skrętu. Chętni rozkręcają manetki , torx 7 i wkładają co komu potrzeba jeżeli nie mają kompletnego modułu ....

Zakładam że mamy wszystko poskładane tak samo jak rozłożone , teraz trzeba naszą nową kierownicę zakodować ;-)


Podłączamy VAGA no i kodowanie :

Otwieramy sterownik Steering wheel

x?xxxxx: L/P
0 = Kierownica po lewej stronie konsoli
1 = Kierownica po prawej stronie konsoli
xx?xxxx: Rodzaj sterowania kolumny
0 = Kolumna manualna
1 = Kolumna regulowana elektrycznie
xxx?xxx: Funkcje kierownicy
0 = Standardowa (bez multi funkcji - 4 ramienna)
1 = Sportowa (bez multi funkcji - 3 ramienna)
2 = Komfortowa (z multi funkcjami - 4 ramienna)
3 = Sportowa (z multi funkcjami - 3 ramienna)
xxxx?xx: Doposażenie
1 = z łopatkami Tiptronic +/-
2 = ogrzewana
3 = z łopatkami Tiptronic +/- oraz ogrzewana
xxxxx?x: Komputer pokładowy FIS / Tempomat (CCS) / Adaptive Cruise Control - RADAR (ACC)
0 = Bez komputera FIS, bez tempomatu CCS, bez radaru ACC
1 = Z komputerem FIS, bez tempomatu CCS, bez radaru ACC
2 = Bez komputera FIS, z tempomatem CCS, bez radaru ACC
3 = Bez komputera FIS, bez tempomatu CCS, z radarem ACC
4 = Z komputerem FIS, z tempomatem CCS, bez radaru ACC
5 = Z komputerem FIS, bez tempomatu CCS, z radarem ACC
xxxxxx?: Nadwozie
1 = Sedan (bez tylnej wycieraczki)
2 = Avant (z tylną wycieraczką)


Nie będzie też niczym dziwnym jeżeli po tej całej operacji będziemy mieli błąd poduszki ( z wiadomych przyczyn ) oraz błąd ESP ze względu na wymianę taśmy airbag z czujnikiem kąta skrętu. Gdzieś spotkałem się że sam gaśnie , ale chyba tylko jak włożymy tą samą taśmę , ja potrzebowałem taśmy z pinami pod podgrzewanie więc nie zgasło , znów ratuje nas VAG z kalibracją czujnika kąta skrętu:

Odpalamy samochód, skręcamy jeden obrót kierownicą w prawo , jeden obrót kierownicą w lewo , przejeżdżamy niewielki dystans z prędkością niższa niż 20 km/h prosto , zatrzymujemy samochód - jeżeli kierownica jest prosto , nie ruszamy jej już i :

Wybieramy
[03 - ABS Brakes]
[Security Access - 16]
Wpicujemy login: 40168
[Zrób to!] następnie
[Basic Settings - 04]
Group 001
[Idź!]

Powinno nam wyświetlić OK :)

Cieszymy się pełną funkcjonalnością nowej kiery , manetek i co najważniejsze , mamy ciepłe łapki zimą ;-))
Jeżeli wkradły sie do opisu jakieś błedy proszę poprawcie mnie , bo lama jestem , ale starałem sie opisać najlepiej jak mogłem ;-))

:diabel:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 31.paź.2009 22:40:41 
Użytkownik

Dołączył(a): 30.maja.2007 22:52:06
Posty: 44
I tak wygląda perfekcyjny opis DIY.
Dzięki

kuba


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: iaqbec
PostNapisane: 17.sie.2010 10:15:02 
Użytkownik

Dołączył(a): 14.sty.2010 15:44:40
Posty: 5
Lokalizacja: Warszawa
ciekawy opis. Pozwolę sobioe zadać pytanie w tej kwestii - chociaż w moim przypadku rzecz dotyczy Audi Q5. Wymieniłem w nim kierownicę z 4 roamiennej bez multifunkcji na 3 ramienną z multifunkcją i łopatkami. Oczywiście jak na razie przyciski i łopatki nie działają. Czy za działanie multifunkcji i łopatek odpowiada tylko moduł skrętu kierownicy - czy może również inne sterowniki. Zastanawiam się po prostu czy musze wymienić tylko ten moduł przy przełącznikach czy też ewentualnie coś więcej. Planuje potem dołożyć tempomat dlatego moduł chciałbym od razu z obsługą tej funkcji
Pozdro

_________________
Audi Q5 2,0 T 2009 r


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.wrz.2010 22:28:56 
Użytkownik

Dołączył(a): 14.wrz.2010 13:35:38
Posty: 26
Super opisany wątek!
Ja myśle nad zmianą kierownicy w Q7 - mam 4 ramienną multifunkcyjną chce zmienić na 3 ramienna z perforowaną skórą - miałem taką wcześniej w A3 - sline i bardzo mi odpowiadała.
Czy poduszka powietrzna jest identyczna we wszystkich kierownicach - 4 i 3 ramiennych?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 31.paź.2010 21:12:52 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.sty.2009 12:04:32
Posty: 8
Podepnę się pod temat,chciałbym zmienić kierownice w mojej A4 3.0 Quattro w automacie,chodzi mi o możliwość przełączania biegów z kierownicy. Mam trójramienną kierownice,ale bez przycisków zmiany biegów i chciałbym ją zmienić na taka z przyciskami. Czy wystarczy przełożyć kierownice plug&play czy jeżeli fabrycznie nie mam tej funkcji w kierownicy to będę potrzebował coś jeszcze??


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.lip.2011 19:35:25 
Użytkownik

Dołączył(a): 17.lip.2011 19:13:05
Posty: 2
witam

ja troche z innej beczki, potrzebuje sciagnac dolna obudowe kierownicy, i pozostaja mi te zatrzaski, jak ja sciagac zeby tych zatrzaskow nie polamac ?

pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [A6 C6] Kierownica multifunkcyjna, tiptronik + podgrzewa
PostNapisane: 21.paź.2015 19:53:38 
Użytkownik

Dołączył(a): 08.mar.2006 19:47:36
Posty: 13
Lokalizacja: Gdańsk
Opis oczywiście bardzo fajny. Mam jednak pytanie czy nie trzeba łopatek zakodować również w sterowniku skrzyni biegów?
Mam już wszystko zamontowane, łopatki działają tylko w trybie tiptronic, z tego co wiem powinny działać również gdy dźwignia zmiany jest ustawiona na D
Dla tego pytam czy coś jeszcze trzeba zakodować?

_________________
mod: zakaz reklamy


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [A6 C6] Kierownica multifunkcyjna, tiptronik + podgrzewa
PostNapisane: 25.paź.2015 17:40:43 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.sty.2015 17:36:37
Posty: 4004
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Leśnego dziadka
Masz racje. Gdy jedziesz na D lub S ( tak mam w S6 C5 ) i nacisniesz na kierownicy bieg w gore lub w dol to sterownik skrzyni przechodzi na tryb manual na okolo 30 sekund po czym wraca do trybu wczesniejszego D lub S sam. Przydaje sie to np. jak chcesz wyprzedzac i miec np. 4 bieg zapiety kak jedziesz na automacie. Normalnie kick down zrzuci jeden lub dwa biegi w dol a tak manualnie wymusisz co chesz i po wyprzedzaniu wraca na auto...
Opis swietny!

_________________
Audi 80 B4 Avant FWD 2.0 8v 90PS - EX
Audi A6 C5 Avant FWD 1.9TDI 131PS - EX
Audi S6 C5 Limo Quattro 4.2 V8 40v 340PS - EX
Audi 80 B4 Sedan Quattro 2.0 8v 115PS - EX
Audi 80 B4 Avant Quattro 2.6 12v 150PS - EX
I znów Skoda :(


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [A6 C6] Kierownica multifunkcyjna, tiptronik + podgrzewa
PostNapisane: 25.paź.2015 19:09:20 
Użytkownik

Dołączył(a): 08.mar.2006 19:47:36
Posty: 13
Lokalizacja: Gdańsk
No właśnie u mnie w trybie D nie działa czy zna ktoś powód? ew czy ktoś podrzuci jakie ma kodowanie w skrzyni ? i jaki symbol sterownika skrzyni?

_________________
mod: zakaz reklamy


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 21 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: