Pasek rozrządy wymontowanie i zamontowanie
Wymian paska rozrządu interwał przeglądowy:
AUDI 100 C4 2.5 TDI 60 000 km
AUDI A6 C4 2.5 TDI 120 000 KM
Wymagane przyrządy specjalistyczne:
- klucz napinacza V 159 Matra
- tester napięcia paska VW 210
- liniał ustalający 2065 A
- blokada kół zębatych 3036
- klucz okrągły 3355
- blokada wału korbowego 3256
Wymontowanie :
Demontaż osłony silnika ( spód )
Demontaż zderzaka przedniego
Demontaż wzmocnienia przedniego
Demontaż paska wielo rowkowego
Demontaż osłony paska rozrządu
Demontaż pokrywy silnika
Demontaż pokrywy głowicy
Obrócić wał korbowy do martwego punktu cylindra 1
Oznaczenie na kole zamachowym 0 musi dolnym kantem opierać się na oknie
kontrolnym skrzyni biegów.
Jednocześnie punkty kontrolne pompy i koła pompy muszą znajdować się na przeciw siebie. Jeśli punkt na kole pompy nie jest widoczny należy ponownie obrócić wałem o jeszcze jeden pełny obrót.
Poluzować nakrętkę napinacza o jeden obrót. ( strzałka )
Poluzować i odkręcić śrubę na wałku mocującą koło napędzające pompę.
Używając do tego blokady 3036 Zdemontować koło.
Poluzować napinacz paska rozrządu i zdemontować pasek zębaty z koła rozrządu.
Zamontować blokadę koła z tłumikiem drgań ( blokada 3256 ) jak przedstawiono na obrazku.
Przy czym przed zamontowaniem blokady przy silnikach AAT AEL odkręcić dwie śruby odstojnika olejowego.
Używając blokady koła odkręcić śrubę centralną wału korbowego a następnie cztery śruby mocujące koło zębate rozrządu. Zdemontować pasek rozrządu.
Montaż - ustawienie faz rozrządu
Poluzować śrubę koła rozrządu o pół obrotu.
Wsunąć liniał ustalający w tylną część wałka , a następnie przesunąć wałek aż zablokuje się o liniał i obudowę głowicy. Używając szczelinomierza zmierzyć powstała szczelinę między liniałem a obudową głowicy. Uzyskany pomiar podzielić przed dwa. Wypośrodkować wałek rozrządu wraz z liniałem a następnie używając dwóch szczelinomierzy wypoziomować liniał wsuwając listki szczelinomierzy odpowiedniego wymiaru - grubości.
Koło zębate wałka rozrządu zbić wybijakiem przez energiczne uderzenie młotkiem. Wykorzystać do tego otwór technologiczny znajdujący się w tylnej części osłony paska rozrządu.
Nałożyć pasek rozrządu wraz z kołem. Przykręcić koło w taki sposób by nie spadało ze stożka ale żeby mogło się luźno obracać.
Audi 100
Napinacz paska obracać w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara .
Wyskalować przyrząd do pomiaru naprężeń w skali 12 - 13 a następnie dokonać pomiaru naprężenia.
Następnie dokręcić śrubę mocującą napinacz z momentem:
Śruba M8 - 22 Nm
Śruba M10 - 45 Nm
AUDI A6 C4
Dokręcić śrubę napinacza ręcznie ( nie dociągać )
Przekręcić automatyczny napinacz używając klucza 3355 w kierunku wskazanym strzałka ( kierunek wskazówek zegara ) do chwili gdy prawy kant wskaźnika A pokryje się z prawym kantem wskaźnika B. Nakrętkę napinacza skontrować momentem 22 Nm
!!! Uwaga !!!
Wskaźnik nie może przekroczyć podanego obszaru A - B w przeciwnym razie napinacz ulegnie uszkodzeniu.
Jeśli dojdzie do zbyt silnego naprężenia , należy czynność napinania powtórzyć luzując napinacz i wykonać naprężenie ponownie.
f
Dalsze czynności dla wszystkich silników:
Dokręcić koło rozrządu z momentem 30 Nm + 90 stopni ( jedna czwarta obrotu ) używając do tego blokady 3036.
W żadnym wypadku nie stosować liniału ustalającego jako blokadę wałka !!!
Następnie wykonać dwa obroty dla ponownego ustawienia martwego punktu cylindra 1 by wykonać kontrole ustawień. Sprawdzić ustawienie punktu koła zamachowego.
Sprawdzić ustawienie wałka rozrządu liniałem oraz szczelinomierzami o tej samej wartości.
Sprawdzić zakres pozycje wskaźnika napinacza automatycznego gdzie znaki A i B muszą się pokrywać
!!! Jeśli ustawienia nie zgadzają się wykonać kompletną czynność ponownie !!!
Zamontowanie koła z tłumikiem drgań wykonuje się za pomocą blokady. Śruba centralna dokręcana jest z momentem 200 Nm + 180 stopni ( pół obrotu ) Konieczne jest zastosowanie nowej śruby centralnej.
W żadnym wypadku nie blokować wału za pomocą śrubokręta po stronie koła zamachowego. Grozi to uszkodzeniem zębów wieńca. Dotyczy szczególnie samochodów z automatyczną skrzynią biegów.
Blokowanie innym przyrządem niż 3256 może spowodować uszkodzenie koła z tłumikiem drgań. ( pęknięcie odlewu żeliwnego )