kowalski33 napisał(a):
Silniki 4.0 BiTurbo V8 w Audi S6 C7 i Porsche Panamera GTS mają wspólne korzenie – obie jednostki należą do rodziny EA825, opracowanej wspólnie przez Audi i Porsche w ramach koncernu VW. Choć bazowo są bardzo podobne konstrukcyjnie, różnią się m.in. oprogramowaniem, osprzętem oraz szczegółami układów chłodzenia i wydechowych.
Podobnie jest z 2.9 BiTurbo V6 – silnik w Audi RS5 i Panamerze 4S (2.9 BiT 440 KM) to ta sama konstrukcja EA839. Różnice mogą wynikać z dostrajania mocy, momentu oraz charakterystyki pracy, ale mechanicznie to niemal bliźniacze jednostki.
Jeśli chodzi o trwałość, to ogólnie te silniki są uznawane za solidne, choć wymagają regularnej i kosztownej obsługi, szczególnie przy przebiegach powyżej 150–200 tys. km. Skrzynie ZF 8HP montowane w Panamerze i Audi są bardzo trwałe, o ile są serwisowane co 60–80 tys. km (wymiana oleju).
Porównując z 4.4TT w BMW, to te silniki są tanie w obsłudze jak kajzerki na promocji w Biedronce.
Dodam, że w S6, S7 te silniki były obsługiwane przez skrzynie S-tronic (wytrzymuję niższy moment i są mniej trwałę), a w Q7 i A8, RS6, S8 przez hydrauliczne skrzynie ZF8HPxx. Moim zdaniem to najlepsze silniki i skrzynie dostępne obecnie na rynku - jeśli chodzi o doładowane V8.