Sądząc po parametrach technicznych zamieszczonych na tej stronie:
http://www.krzychoo.araneo.pl/other/dex ... ogi/1m.htm
te dwa oleje różnią się między sobą...  naklejką na opakowaniu??   
 
A z drugiej strony, to, że olej zmienia kolor podczas eksploatacji tak na prawdę o niczym nie świadczy, a już na pewno nie o tym, że jak tylko zmieni kolor, to znaczy, że należy go wymienić, bo wtedy zmieniałbyś olej co 4 tys. km.  
 
Zadaniem oleju jest wyłapanie syfów pływających w silniku i zawieszenie ich w sobie.  Widać w twoim silniku jest więcej tych syfów niż w silniku twojego znajomego i olej ma więcej roboty.  Dlatego szybciej zmienia kolor, ale powtarzam, to jeszcze nie znaczy, że koniecznie trzeba go w tym momencie wymienić (na to pytanie tak na prawdę odpowiedzieć może tylko analiza laboratoryjna oleju, a nie gołe oko  

 , aby sprawdzić na jakim poziomie jest liczba zasadowa i ile jest związków nierozpuszczalnych (insolubles)).
Nie wiem co ile zmieniasz olej, ale przypuszczam, że tak jak się to od dawien dawna zwykło robic - 10-15-20 tys. km na mineralnym oleju.  A jeszcze te 10+ lat wstecz oleje, szczególnie te mineralne, nie były tak dobrze dopracowane (nadal nie są) by przetrzymać takie przebiegi bez odkładania jakichś syfów wewnątrz silnika.  Z resztą czas (i przebieg) swoje robią.
To tyle z mojej strony.  Zmienić na diesel możesz, pewnie nic złego się nie stanie, ale nic dobrego też najprawdopodobniej nie.  
 
Pozdrawiam,