.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 28.cze.2025 00:32:55

Strefa czasowa: UTC + 1




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Post dla obeznanych...Diesel / Turbo Diesel / Intercooler
PostNapisane: 10.sie.2005 13:40:40 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10.paź.2004 10:33:22
Posty: 1075
Lokalizacja: Pruszkow
Mam pytanie do kumajacych temat. Zastanawiam sie jak to dziala. O ile normalnego diesla to nie ma co ogarniac bo to proste, filtr prosto w kolektor ssacy i jazda :-) Wiem ze turbina ma wspolny mianownik ze spalinami ale gdzie dokladnie i jak to dziala?? To znaczy gdzie przeplywa zeby co i jak ze podnosi moc :?: :diabel: Nio i ostatnie to gdzie i miedzy czym jest intercooler ze daje dodatkowa moc?? Jesli ktos ma jakies fotki tego ustrojstwa nawet pikczersa z ETKA to bede wdzieczny. Sprawa prosta, mam TD ale mam tez w zasiegu reki graty od intercoolera i jak to ze soba zescalic :):

P.S. - czy kompletny wydech moze dusic TD czy to raczej bedzie w druga strone, jest cicho ale moze jak wytne jakis tlumik i odetkam to bedzie lepiej :peace: :diabel:

Pozdro,
Zobaczymy czy ktos madry sie znajdzie czy bedzie odwiecznie spotykana cisza :>

_________________
Don't you know I'm loco?...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10.sie.2005 14:04:16 
Klubowicz

Dołączył(a): 23.lip.2003 18:25:03
Posty: 11651
Lokalizacja: Wrocław
lopatologicznie to jest tak:
spaliny napedzaja wirnik turbiny (czesc goraca).
na tej samej osce jest tez wirnik w czesci zimnej (dolot) wiec obrot oski powoduje sprezenie powietrza w dolocie.
wzrost cisnienia powietrza wiaze sie rowniez ze wzrostem temperatury.
im temperatura powietrza jest wyzsza tym mniej wagowo jest powietrza wiec nalezy calosc schlodzic (do tego jest wymiennik zwany IC).
sprezone i ochlodzone powietrze wpada pozniej do komory spalania.
po co to wszystko?
ano po to ze aby spalic wieksza ilosc paliwa potrzebna jest wieksza ilosc tlenu.
wowczas silnik dostarcza wieksza ilosc energii mechanicznej czyli tzw koni mechanicznych.
to tak w skrocie.

_________________

było:
Q7 4M 3,0 TFSI
SQ5 Plus
A7 C7 3,0 biTDI
A6 C7 3,0 biTDI
S4 B8 3,0 TFSI
V8 D11 4,2
A4 B6 1,8T q
S8 D2 4,2
S6 C4 4,2
A6 C4 2,5 TDI q
S6 C4 2,2T
A6 C4 2,5 TDI q
A80 B4 1,9 TDI


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10.sie.2005 14:38:12 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07.sie.2003 12:16:47
Posty: 4194
Lokalizacja: Łomża
:)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.sie.2005 00:29:33 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
Bilu napisał(a):
lopatologicznie to jest tak:
spaliny napedzaja wirnik turbiny (czesc goraca).
na tej samej osce jest tez wirnik w czesci zimnej (dolot) wiec obrot oski powoduje sprezenie powietrza w dolocie.
wzrost cisnienia powietrza wiaze sie rowniez ze wzrostem temperatury.
im temperatura powietrza jest wyzsza tym mniej wagowo jest powietrza wiec nalezy calosc schlodzic (do tego jest wymiennik zwany IC).
sprezone i ochlodzone powietrze wpada pozniej do komory spalania.
po co to wszystko?
ano po to ze aby spalic wieksza ilosc paliwa potrzebna jest wieksza ilosc tlenu.
wowczas silnik dostarcza wieksza ilosc energii mechanicznej czyli tzw koni mechanicznych.
to tak w skrocie.

Bron Boze sie nie czepiam ale ...
Dodam tylko ze powietrze bardziej schlodzone oznacza bardziej dotlenione a to oznacza gesciejsze, czyli upakowanie wiekszej ilosci czasteczek tlenu na cm3. To oznacza:lepsze spalanie mieszanki, ziwkszenie cisnienia doladowania i wygiecie banana naszej facjacie. :)

PS: najpierw drogi Jacku, silnik dostarcza wiekszej ilosci momentu obrotowego a później wiekszej ilości kuni. :peace:
Natomiast z silnikami TDI jest tak, ze w ich mapach ulozony jest tajemniczy algorytm ktory pilnuje aby ilosc momentow i kuni sie zgadzala, wiec jesli ktorykolwiek w w/w czynnikow nie dostarcza silnikowi oczekiwanej wartosci, inne musza zadbac o uzupelnienie ich do optymalnych wartosci. Tutaj zaprzegamy cala elektronike, przeplywomierz, N75 i sterowanie turbawa, uklady podcisnien etc etc ...
Ale o tym na nastepnej lekcji. :D

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.sie.2005 08:45:20 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24.lip.2005 10:37:29
Posty: 229
Lokalizacja: Legnica
Skoro zawiązał się post "podstawy TDi" to chciałbym dołączyć pytanie:
Na czym polega/jak jest realizowanie wyłączanie(gaszenie) silnika wysokoprężnego. W benzyniakach sprawa była prosta - odcięcie zapłonu. A w dieslu? Jest jakiś zaworek odcinający ON? :?:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.sie.2005 09:12:12 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
BBart napisał(a):
Skoro zawiązał się post "podstawy TDi" to chciałbym dołączyć pytanie:
Na czym polega/jak jest realizowanie wyłączanie(gaszenie) silnika wysokoprężnego. W benzyniakach sprawa była prosta - odcięcie zapłonu. A w dieslu? Jest jakiś zaworek odcinający ON? :?:

W pompie wtryskowej jest elektryczny zawor paliwa, ktory odcina doplyw paliwa, i dzieki temu silniczek przestaje pracowac. W silnikach grupy vag jest tak od 75 roku czyli juz od silnika 1,5 D. Taksamo w 1,6 D i 1,9 i 2,5 i wszystkich innych.

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.sie.2005 09:16:54 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.lut.2005 10:13:11
Posty: 798
Lokalizacja: Białystok
cze. Sa w zasadzie 4 sposoby zgaszenia diesla odziecie paliwa , odciecie powietrza , w niektorych wersjach otwrcie odpreznika :P albo zduszenie na biegu :) . Ze wzgledu na łatwosc wykonania i aby to było zdrowe dla silnika wykorzystuje sie odciecie paliwa :) w ekstremantych przypadkach tak jak uszkodzenie nastawnika wysokich obratów przez co silnik zamyka licznik obrotomierza :D i idze jak burza :D i nie da sie go zgasic przez normalne odciecie ON(oprocz wykrecenia sruby paliwowej :P) łapesz sie za kazdy inny wyzej wymieniony sposób

_________________
A80 B2 1.6 było
A90 B3 2.2 KV 132 KM i 182 Nm
A6 C5 2.7T AJK Quattro 360KM 550 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.sie.2005 22:42:29 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24.lip.2005 10:37:29
Posty: 229
Lokalizacja: Legnica
Więc pójdźmy dalej: jak zrealizowane jest przyspieszenie (dodawanie "gazu") w dieslu? I chodzi mi tu o stare diesle, gdzie "to" realizowane było mechanicznie.
I jeszcze jedno pytanie: Gdy skończy się paliwo układ zapowietrza się. Na czym polega odpowietrzenie? Kumpel kiedyś zapowietrzył, dłuuuuugo kręcił i zaskoczył. Inny od razu wzywał serwis, który czynność tąwykonał w 30s ?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.sie.2005 23:17:31 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.lut.2005 10:13:11
Posty: 798
Lokalizacja: Białystok
1) w pompie wtryskowej jest tak zwany nastawnik starych dieslach jest to regulowane mechanicznie ciegłem , trudno to dokładnie opisac system blaszek itp. itd najlepiej poszukaj schematu jakiej pomy wtryskowej i bedziesz wiedział o co biega :)
2) normalne ze sie zapowietrzy i juz raczej nie odpali :P przepisowo powinno sie odpowietrzac po koleji idac od zbiornika przez filtry paliwa odstojnik i do pompy odkrecajac srubki umieszczone w gornych punktach układu paliwowego ja zawyczaj odkrecam ostania na pompie wtryskowej i pompuje paliwo reczna pompka umieszczona na przy pomie wtryskowej (jak sie powiedziało :diabel: ) az całe powietrze wyjdzie z ukałdu i jest git :) i zajmuje mi to ok. 15 sekund :P

_________________
A80 B2 1.6 było
A90 B3 2.2 KV 132 KM i 182 Nm
A6 C5 2.7T AJK Quattro 360KM 550 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.sie.2005 09:55:28 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
BBart napisał(a):
Więc pójdźmy dalej: jak zrealizowane jest przyspieszenie (dodawanie "gazu") w dieslu? I chodzi mi tu o stare diesle, gdzie "to" realizowane było mechanicznie.
I jeszcze jedno pytanie: Gdy skończy się paliwo układ zapowietrza się. Na czym polega odpowietrzenie? Kumpel kiedyś zapowietrzył, dłuuuuugo kręcił i zaskoczył. Inny od razu wzywał serwis, który czynność tąwykonał w 30s ?

1. pedal polaczony mechanicznie linka z pompa wtryskowa.
2. Odpowietrzasz a) podajac strzykawka paliwo bezposredni odo zaworu odpowietrzajacego - akcja trwa 30 sekund
b) krecisz rozrusznikiem w kolko do zajeb ... :D w koncu odpali, ale aq moze tego nie przezyc.

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.sie.2005 10:40:48 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24.lip.2005 10:37:29
Posty: 229
Lokalizacja: Legnica
Temat jest ciekawy, więc może polecicie mi jakąś słynną książkę o Dieslach? Nie znam tematu, ale wiem, że na rynku jest pełno gówna i nie chcę kupić czegoś w stylu: "Audi 80 do 1989 OBSŁUGA I NAPRAWA" wydawnictwa AUTO. (colera jasna 80zł na to wydałem!!! :< )


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.sie.2005 11:09:17 
Użytkownik

Dołączył(a): 14.sty.2005 21:42:51
Posty: 529
Lokalizacja: Wrocław/Syców/Chrząstawa Wlk
szewek napisał(a):
(...) ja zawyczaj odkrecam ostania na pompie wtryskowej i pompuje paliwo reczna pompka umieszczona na przy pomie wtryskowej (jak sie powiedziało :diabel: ) az całe powietrze wyjdzie z ukałdu i jest git :) i zajmuje mi to ok. 15 sekund :P

baskecior napisał(a):
(...) podajac strzykawka paliwo bezposredni odo zaworu odpowietrzajacego - akcja trwa 30 sekund


Fajnie!
Teraz mam prośbę, żeby ktoś zamieścił fotkę i strzałkami pokazał, którą śrubkę odkręcić i którą wajchą pompować paliwko - wersja a'la szewek,
lub gdzie jest zawór odpowietrzający - wersja a'la baskecior :)

Jestem jeszcze laikiem w tych sprawach i nie dokońca znam geografię silnika :< ...

_________________
Audi 80 b4 Avant 1.9TDi '93
VW Passat B5 FL Variant 1.9TDI (AVF) 4 motion


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: