.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 25.cze.2025 22:59:24

Strefa czasowa: UTC + 1




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Jak ekonomicznie jeździć dieslem ?
PostNapisane: 18.maja.2005 17:41:43 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.mar.2005 08:40:43
Posty: 25
Lokalizacja: podkarpacie
witam , mam pytanie o swoje spostrzeżenia , sugestie jak ekonomicznie jeździć autkiem z silnikiem diesla , od niedawna jestem posiadaczem Audi 80 B4 1.9 TDI z 1995 roku , wcześniej miałem same benzynowe autka , a w nich technika jazdy trochę inna , nieposiadam obrotomierza więc trudno mi ocenić jakie są obroty w danej chwili , prosiłbym o podpowiedzi np. w/g prędkości , chodzi mi o taką jazdę aby w miarę oszczędnie jeździć ale przy tym nie męczyc silnika , z góry wielkie dzięki za wszyskie podpowiedzi
pozdrawiam wszystkich posiadaczy AUDI-ków :piwo:
yarecky2000

_________________
Audi 80 B4 1.9 TDI 1995r.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18.maja.2005 17:48:20 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.paź.2004 08:30:29
Posty: 10364
Lokalizacja: Siedlce
Auto: A4 B7 cabrio 2,0 Tfsi quattro. 200KM.
Najlogiczniej to chyba tak żeby sie turbo nie włączało .

_________________
Było dwanaście OOOO w tym siedem quattro, zostało cabrio B7 2,0TFSi quattro do zabawy+ Coupe quattro 8B 2.6 V6 syna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18.maja.2005 18:07:24 
Moderator

Dołączył(a): 17.lip.2003 02:27:37
Posty: 10119
Lokalizacja: CBY
Auto: C4,B6 quattro, A2
im mniej dusisz tym mniej spali , generalnie slabymi dieslami ciezko sie jezdzi bo tam jak nie trzymasz prawej nogi wyprostowanej to poprostu auto nie jedzie , musisz wyczuc moment kiedy auto zaczyna przyspieszac i wtedy przestac dodawac gazu a wrecz odejmowac go do momentu kiedy poczujesz ze auto zaczyna zwalniac ... nie bedzie to moze jazda dynamiczna ale napewno oszczedna

_________________
A100 '88 2,3 - 99-02
A10Q '91 2.8 - 01-15
A6Q '97 2.5 - 11-
A4Q '03 1.9 - 15-
A2 '01 1.4 - 24-
Seat Alhambra 4x4 '08 1.9 - 25-


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18.maja.2005 18:08:38 
Klubowicz

Dołączył(a): 23.lip.2003 18:25:03
Posty: 11651
Lokalizacja: Wrocław
mały v8 napisał(a):
Najlogiczniej to chyba tak żeby sie turbo nie włączało .

turbo pracuje caly czas :P

najwiekszy moment obrotowy jest w okolicach 2 tys wiec wtedy odczuwalne jest najlepsze przyspieszenie. dysponujac wiekszym momentem mozna jezdzic na wyzszym biegu czyli turlac sie w okolicach 2-2,5 tys i nie byc zawalidroga ;-)

_________________

było:
Q7 4M 3,0 TFSI
SQ5 Plus
A7 C7 3,0 biTDI
A6 C7 3,0 biTDI
S4 B8 3,0 TFSI
V8 D11 4,2
A4 B6 1,8T q
S8 D2 4,2
S6 C4 4,2
A6 C4 2,5 TDI q
S6 C4 2,2T
A6 C4 2,5 TDI q
A80 B4 1,9 TDI


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Jak ekonomicznie jeździć dieslem ?
PostNapisane: 18.maja.2005 18:53:07 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.mar.2005 08:40:43
Posty: 25
Lokalizacja: podkarpacie
witam , faktycznie jest taki moment w którym gdy sie delikatnie naciska pedał gazu to autko ładnie przyspiesza , a jeśli się bardziej docisnie to zwalnia , a mam jeszcze pytanko z jaką predkościa minimalną mozna jechac na 5-tym biegu , pytam o prędkość bo niemam obrotomierza
pozdrawiam

_________________
Audi 80 B4 1.9 TDI 1995r.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18.maja.2005 19:08:35 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.paź.2004 08:30:29
Posty: 10364
Lokalizacja: Siedlce
Auto: A4 B7 cabrio 2,0 Tfsi quattro. 200KM.
Bilu napisał(a):
mały v8 napisał(a):
Najlogiczniej to chyba tak żeby sie turbo nie włączało .

turbo pracuje caly czas :P

najwiekszy moment obrotowy jest w okolicach 2 tys wiec wtedy odczuwalne jest najlepsze przyspieszenie. dysponujac wiekszym momentem mozna jezdzic na wyzszym biegu czyli turlac sie w okolicach 2-2,5 tys i nie byc zawalidroga ;-)
Przepraszam nie wiedziałem myslałem ze włącza sie tak jak w "Mad Maxie" :P
Oczywiscie chodziło mi o ten moment kiedy zaczyna ciagnac, a nie krecenie wiatraczka :P

_________________
Było dwanaście OOOO w tym siedem quattro, zostało cabrio B7 2,0TFSi quattro do zabawy+ Coupe quattro 8B 2.6 V6 syna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18.maja.2005 21:15:45 
Użytkownik

Dołączył(a): 16.gru.2004 20:04:05
Posty: 104
Lokalizacja: Łódź-Sieradz-Piotrków albo Warszawa
No co wy gadacie...?!
TDI ma największą sprawność w okolicy max. momentu obrotowego, czyli 1900 dla 1Z. Wtedy też pali najmniej a przyspiesza najlepiej.
Proponuję sprawdzić jakie masz przełożenia w skrzyni i policzyć, dla jakich prędkości masz okolice 1900.
Na pałę mogę strzelić, że na III to będzie ok. 50, na IV jakieś 70 i jakieś 100 na V. (niemcy tak stopniują skrzynie - zgodnie z ograniczeniami prędkości jakie u nich obowiązują)
Za niskie obroty (czyli poniżej jakiś 1500) strasznie męczą silnik - masz niskie ciśnienie smarowania, a duże obciążenie łożysk na wale.
W Golfie (ok, trochę NTG, ale wybaczcie) trzymam się zakresu 1700-2500 (jakieś 120 na V biegu) i wcale nie jeżdżę ślamazarnie. A spalanie tylko po mieście (warszawka, uć) przekracza mi nieznacznie 5/100.

_________________
A6/C4 AEL
Golf III 1Z


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.maja.2005 14:31:48 
Użytkownik

Dołączył(a): 04.lut.2005 17:05:43
Posty: 10
Lokalizacja: Warszawa
Ja mam starszego diesla 1,6TD w b2. Też nie mam obrotomierza. Jeżdżę na "ekonomizer" czyli lampkę, która zapala się gdy można wrzucić wyższy bieg. I lampka ta zapala się u mnie odpowiednio na 3 biegu ok 50km/h, na 4 biegu ok 65km/h. Samochód bez protestów przyśpieszan na piątce od 60km/h. W instrukcji obsługi jaką mam do tego samochodu jest napisane, że aby jeździć ekonomicznie należy uzywać jak najwyższych biegów i że "nowoczesne" silniki w Audi pozwalają na jazdę na piatym biegu od 40-60km/h (!!) w zależności od silnika. Z tego wniosek, że nie należy się bać zbyt niskich obrotów i za słabego ciśnienia oleju (nie powinno sie tylko na niskich obrotach wciskac zbyt mocno pedału gazu, ale jeśli chce się jechać ekonomicznie to raczej w ogóle nalezy tego unikać). Tak przynajmniej jest napisane w instrukcji, co mnie bardzo zaskoczyło. Ale jeżdżę tak i autko pali mi faktycznie bardzo mało. Oczywiście to dotyczy starych Audi, które miały na pewno inaczej zestopniowaną skrzynię biegóiw ze względu na niższe prędkości maksymalne.
Jazda od 100km/h dieslem nie będzie bardzo ekonomiczna. Mój drugi samochód - benzyniak idzie mi spokojnie od 80km/h na piątce, a diesel jak wiadomo jest znacznie elastyczniejszy od benzynki. Do 100km/h na czwórce to już dość dynamiczna jazda jak na TD.

Irpac

_________________
A80 b2 1.6TD '82


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Jak ekonomicznie jeździć dieslem ?
PostNapisane: 20.maja.2005 15:46:07 
Użytkownik

Dołączył(a): 21.lut.2005 23:12:09
Posty: 108
Lokalizacja: Warszawa
W A4 AFN i 5biegowej skrzyni na 5ce przy predkosci jakichs 80km/h masz okolo 1600-1800 obrotow (sprawdze dokladnie jak bede jechal do domu)

Wg komputera najnizsze spalanie jest gdzies w tych okolicach, powiedzmy od 1600 do 2200 obrotow. Nizej niz 1600 staram sie nie jezdzic, z dwoch powodow: po pierwsze szkoda mi silnika, po drugie wtedy wydluza sie czas przyspieszania do rozsadnych predkosci. Silnik najwiecej zuzywa wlasnie przy przyspieszaniu, wiec o ile nie jedziesz na pustej drodze gdzie da sie jechac dlugo ze stala predkoscia, takie powolne przyspieszanie sie nie oplaca - okres kiedy jedziesz ze stala predkoscia (nizsze zuzycie) bedzie krotszy niz czas w ktorym przyspieszasz i zuzywasz np. 8-10l/100km. IMO lepiej chwile jechac ostrzej (zuzywajac np. 10-15l/100km) by potem moc dluzej jechac ze stala predkoscia i zuzyciem rzedu 4l/100km

No i warto nie spieszyc sie z wciskaniem sprzegla/hamulca przy zwalnianiu, a bardziej wykorzystywac do tego silnik.

_________________
A4 '98 1,9 TDI 110KM AFN - mordka juz lepiej, slipka jak ta lala
hamownia: 127KM/267Nm :"P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Jak ekonomicznie jeździć dieslem ?
PostNapisane: 20.maja.2005 16:03:25 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.lut.2005 21:03:58
Posty: 94
Lokalizacja: Warszawa
Kwieto napisał(a):
W A4 AFN i 5biegowej skrzyni na 5ce przy predkosci jakichs 80km/h masz okolo 1600-1800 obrotow (sprawdze dokladnie jak bede jechal do domu)

Wg komputera najnizsze spalanie jest gdzies w tych okolicach, powiedzmy od 1600 do 2200 obrotow. Nizej niz 1600 staram sie nie jezdzic, z dwoch powodow: po pierwsze szkoda mi silnika, po drugie wtedy wydluza sie czas przyspieszania do rozsadnych predkosci. Silnik najwiecej zuzywa wlasnie przy przyspieszaniu, wiec o ile nie jedziesz na pustej drodze gdzie da sie jechac dlugo ze stala predkoscia, takie powolne przyspieszanie sie nie oplaca - okres kiedy jedziesz ze stala predkoscia (nizsze zuzycie) bedzie krotszy niz czas w ktorym przyspieszasz i zuzywasz np. 8-10l/100km. IMO lepiej chwile jechac ostrzej (zuzywajac np. 10-15l/100km) by potem moc dluzej jechac ze stala predkoscia i zuzyciem rzedu 4l/100km

No i warto nie spieszyc sie z wciskaniem sprzegla/hamulca przy zwalnianiu, a bardziej wykorzystywac do tego silnik.



O ile sie nie myle to fizyki sie nie da oszukać. I jeśli będziesz powoli przyspieszał na odcinku np 1km albo szybko przyśpieszysz i bedziesz jechał ze stała prędkościa to średnie spalanie wyjdzie takie samo

_________________
Audi c4/a6 94/95r Avant 2,5tdi 140ps. Niemiecka precyzja :)
Toyota Auris 1.6 2013r Dynamic (do sprzedania)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Jak ekonomicznie jeździć dieslem ?
PostNapisane: 20.maja.2005 16:30:33 
Użytkownik

Dołączył(a): 16.gru.2004 20:04:05
Posty: 104
Lokalizacja: Łódź-Sieradz-Piotrków albo Warszawa
miki008 napisał(a):
Kwieto napisał(a):
W A4 AFN i 5biegowej skrzyni na 5ce przy predkosci jakichs 80km/h masz okolo 1600-1800 obrotow (sprawdze dokladnie jak bede jechal do domu)

Wg komputera najnizsze spalanie jest gdzies w tych okolicach, powiedzmy od 1600 do 2200 obrotow. Nizej niz 1600 staram sie nie jezdzic, z dwoch powodow: po pierwsze szkoda mi silnika, po drugie wtedy wydluza sie czas przyspieszania do rozsadnych predkosci. Silnik najwiecej zuzywa wlasnie przy przyspieszaniu, wiec o ile nie jedziesz na pustej drodze gdzie da sie jechac dlugo ze stala predkoscia, takie powolne przyspieszanie sie nie oplaca - okres kiedy jedziesz ze stala predkoscia (nizsze zuzycie) bedzie krotszy niz czas w ktorym przyspieszasz i zuzywasz np. 8-10l/100km. IMO lepiej chwile jechac ostrzej (zuzywajac np. 10-15l/100km) by potem moc dluzej jechac ze stala predkoscia i zuzyciem rzedu 4l/100km

No i warto nie spieszyc sie z wciskaniem sprzegla/hamulca przy zwalnianiu, a bardziej wykorzystywac do tego silnik.



O ile sie nie myle to fizyki sie nie da oszukać. I jeśli będziesz powoli przyspieszał na odcinku np 1km albo szybko przyśpieszysz i bedziesz jechał ze stała prędkościa to średnie spalanie wyjdzie takie samo


Nie mylisz się....
Tylko jest coś takiego jak sprawność silnika określająca ile paliwa potrzeba na wyprodukowanie 1kWh. I sprawność ta jest największa właśnie w okolicach obrotów max. momentu (przy pełnym "gazie").
Krótko mówiąc rozpędzając auto w pewnym zakresie prędkości (np 0-100) zużyjesz tyle samo energii bez względu na czas przyspieszenia (straty pomijam). Tylko ilość paliwa potrzebna do wyprodukowania tej energii może być różna.

_________________
A6/C4 AEL
Golf III 1Z


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Jak ekonomicznie jeździć dieslem ?
PostNapisane: 20.maja.2005 19:06:16 
Użytkownik

Dołączył(a): 21.lut.2005 23:12:09
Posty: 108
Lokalizacja: Warszawa
Mikpo napisał(a):
Nie mylisz się....
Tylko jest coś takiego jak sprawność silnika określająca ile paliwa potrzeba na wyprodukowanie 1kWh. I sprawność ta jest największa właśnie w okolicach obrotów max. momentu (przy pełnym "gazie").
Krótko mówiąc rozpędzając auto w pewnym zakresie prędkości (np 0-100) zużyjesz tyle samo energii bez względu na czas przyspieszenia (straty pomijam). Tylko ilość paliwa potrzebna do wyprodukowania tej energii może być różna.


No wlasnie. I akurat tak sie sklada, ze przy nizszych obrotach ma mniejsza moc, wiec wiecej pary idzie w gwizdek. Z kolei przy wyzszych obrotach zuzycie paliwa jest wieksze, z ekonomicznego punktu widzenia nie ma wiec sensu dlugo jechac w ten sposob. Pozostaje wiec utrzymywac obroty w granicach optimum (dla mojego silnika 2000obr/min) i przy przyspieszaniu raczej isc w gore niz startowac z nizszego poziomu (czyli dociagnac do 2500-3000obr/min a nastepnie zmienic bieg, a nie zmieniac bieg spadajac do okolo 1200 obr/min i wtedy przyspieszac)

_________________
A4 '98 1,9 TDI 110KM AFN - mordka juz lepiej, slipka jak ta lala
hamownia: 127KM/267Nm :"P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.maja.2005 21:29:38 
Użytkownik

Dołączył(a): 12.wrz.2003 12:29:44
Posty: 601
Lokalizacja: Stolyca
A ja radze popatrzec jak jezdza mistrzowie oszczedzania czyli salaciarze.....
Nie przekraczaja 2000....ciagna sie na najnizszych mozliwych obrotach juz od najnizszych biegow.....i to chyba wyjasnia roznice miedzy teoria a praktyka...
Czyli nisko i nie deptac.

Neme

_________________
Audi A6 2.5TDi AEL Avant Quattro
odjechalo Audi 100 C3 2.3NF Avant Quattro
odjechalo Audi Coupe 2.3NG Quattro
odjechala Manta 2.0 GSI (Never ever Opel again)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.maja.2005 21:38:01 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
NemeretH napisał(a):
A ja radze popatrzec jak jezdza mistrzowie oszczedzania czyli salaciarze.....
Nie przekraczaja 2000....ciagna sie na najnizszych mozliwych obrotach juz od najnizszych biegow.....i to chyba wyjasnia roznice miedzy teoria a praktyka...
Czyli nisko i nie deptac.

Neme


... i w bagażniku wozić zapas panewek ...

1Z`tem się jeździ od 2000 rpm do 5000 rpm.
Jesli ekonomicznie to w okolicy dolnej granicy
jesli dynamicznie to pedal w podloge i krzyzyk na drogę ...

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.maja.2005 22:16:50 
Klubowicz

Dołączył(a): 23.lip.2003 18:25:03
Posty: 11651
Lokalizacja: Wrocław
w sumie jak policzysz ile oszczedzasz jezdzac "ekonomicznie" to stwierdzisz ze dla paru groszy nie oplaca sie az tak gimnastykowac i kombinowac jakby tu jechac aby nie przekraczac 3 tys obr/min.
moja rada - delektuj sie wysokim momentem obrotowym i smigaj tak aby niunia zawijala sie zwinnie.
ps. zmien koniecznie licznik na taki z obrotomierzem albo zaszalej i zapodaj licznik od A4/A6 z FISem i bedziesz wiedzial czy masz wir w baku czy nie :peace:

_________________

było:
Q7 4M 3,0 TFSI
SQ5 Plus
A7 C7 3,0 biTDI
A6 C7 3,0 biTDI
S4 B8 3,0 TFSI
V8 D11 4,2
A4 B6 1,8T q
S8 D2 4,2
S6 C4 4,2
A6 C4 2,5 TDI q
S6 C4 2,2T
A6 C4 2,5 TDI q
A80 B4 1,9 TDI


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: