.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 23.cze.2025 22:34:51

Strefa czasowa: UTC + 2




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [ALL]Jak zrobić światła do jazdy dziennej ze świateł mijania
PostNapisane: 11.maja.2007 00:13:06 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14.lis.2006 14:27:37
Posty: 2158
Lokalizacja: k/Łukowa
Od niedawna jesteśmy zmuszeni jeździć przez całą dobę na światłach, dlatego też wpadł mi w ręce taki układ za pomocą którego możemy regulować światła mijania i używać ich jako świateł do jazdy dziennej. Więc postanowiłem go zmontować, moja wiedza o elektronice jest bardzo słaba, jednak coś z tego powstało.

O samym układzie:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Informacje zostały zaczerpnięte z czasopisma Praktyczny elektronik.

Więc pomyślałem, że mogę spróbować cos takiego sobie zrezać, zabrałem się do roboty.

Zacząłem od płytki w której poznaczyłem sobie wszystkie otwory

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Następnie je wywierciłem wiertłem o średnicy 1 mm a większe otwory pod kable i dwie większe diody o średnicy 1,4 mm

Obrazek

Narysowałem ścieżki, może nie estetycznie, ale nie o to w tym chodzi, poza tym robiłem to pierwszy raz

Obrazek

I płytkę utopiłem w kwasie :D

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dalej po wytrawieniu zmyłem marker nitro, którym rysowałem ścieżki, zmywaczem do paznokci, bo miałem pod ręką, może być też inny rozpuszczalnik.

Obrazek

Tutaj jest widok wszystkich elementów które zamontowałem, oraz obudowy

Obrazek

Powoli wszystko trafia na swoje miejsce

Obrazek

Obrazek

Obrazek

A tutaj cały układ skończony i zamknięty w pudełku

Obrazek

Obrazek


Cała praca zajęła mi ok jednego dnia nie licząc przerw i wszystkich zmian, testów i instalacji w samochodzie, trochę pracy to kosztowało ale działa.

Mój układzik jednak został częściowo zmodyfikowany przeze mnie. Zamiast rezystora R3 22k omów zamontowałem rezystor 10k omów połączony w szeregu z potencjometrem 20k omów, jest on z opornikiem ponieważ następny potencjometr jaki występuje w sprzedaży jest mocy 47k omów i po jego zamontowaniu ciężko było wyregulować światła ze względu na jego dużą czułość. Dzięki temu potencjometrowi mam możliwość płynnej regulacji jasności świecenia świateł dziennych.

Druga modyfikacja to kondensator C9 oryginalny to 220 mikro faradów/ 16V, jednak przy jego zastosowaniu, światła do jazdy dziennej zapalały się po ok. 5 sekundach od włączenia zapłonu, dlatego zastosowałem kondensator 680 mikro faradów/ 25V. Światła włączają się po ok 15 sekundach.

Idąc dalej na płytce nie zaznaczono gdzie powinien być zamontowany rezystor R7, widoczne jest to jedynie na schemacie ideowym i łączy on + kondensatora C6 i masę całego układu. Jego instalacja jest bardzo istotna ponieważ jego brak powoduje nie rozładowanie kondensatora i przy przełączeniu na światła drogowe nie gasną światła mijania co jest konieczne. Rezystor ten pełni funkcję rozładowania kondensatora po przełączeniu świateł. U mnie nie jest on widoczny na zdjęciu ponieważ znajduje się od spodu a fotki zapomniałem pstryknąć.

Koszt jest niewielki, wszystkie elementy kosztowały mnie ok. 20 zł nie licząc kabli, kwasu i markera.

Nie chciałem montować dodatkowych świateł do jazdy dziennej bo żadne mi się nie podobają. Więc zrobiłem sobie wszystko od podstaw sam. Jeżeli wam się podoba to nie czekajcie tylko do roboty.

Cały układ włączamy przełącznikiem LATO-ZIMA. Wtedy po przekręceni kluczyka i włączeniu zapłonu ładują się kondensatory i po 15 sekundach świecą światła do jazdy dziennej. Następnie, nie wyłączając, go bez problemu możemy uruchomić światła mijania oryginalnym wyłącznikiem w samochodzie, które zaświecą nam jaśniej ponieważ wszystko jest podłączane równolegle. Dalej także można używać migawki długimi podczas włączonych świateł mijania i świateł do jazdy dziennej. Po wyłączeniu zapłonu lub zgaszeniu samochodu światła do jazdy dziennej gasną. Można to wszystko bez problemu wyłączyć jednym pstryknięciem i wszystko działa jak przed montażem.

Dla mnie takie rozwiązanie jest idealne już nikt nie zapomni wtedy o włączeniu świateł i nie dostnie niepotrzebnego mandatu.

Układ niestety nie wykorzystuje do uruchamiania impulsu z alternatora kiedy to on przekroczy odpowiednią wartość ładowania, ale czas. Jednak ja na to nie narzekam.

Jutro będę to montował u siebie w samochodzie na stałe, ale podłączając to w ten sposób aby świeciły tylko przednie reflektory i światła pozycyjne bez oświetlenia tablicy rozdzielczej i całego tyłu, więc jeżeli ktoś chce to napiszę jak to przebiegało.

Dzięki temu zyskujemy także mniejsze obciążenie alternatora, mniejsze zużywanie i wykorzystywanie akumulatora, mniejsze zużycie paliwa i mniejsze wypalanie przednich reflektorów, a więc same korzyści jak dla mnie :D

Na razie podłączone to zostało na krótko do Opla Kadeta mojego kolegi tak dla testów. Jako dowód, że to działa zamieszczam krótki filmik. Kręcony niestety aparatem i dlatego taka słaba jakość:

Klikamy prawym i zapisz jako...

Uważam to za najlepsze rozwiązanie, aby nie montować dodatkowych świateł do jazdy dziennej, bo pewnie nikt takiego brzydactwa nie chce w swoim samochodzie bo autko to przecież nie choinka bożonarodzeniowa :D

Jeżeli macie jakieś pytania dotyczące układu lub instalacji to piszcie, postaram się na nie odpowiedzieć, ale dodaje, że moja wiedza o elektronice jest nie duża.



Dzisiaj to zamontowałem i wszystko działało bez problemu u kolegi w samochodzie i u mnie przez ok 30 minut, aż przestało

Winą było to, że jeden kabelek plusowy w pudełku dotykał do tranzystora, a on wydziela ciepło w wyniku czego po nagrzaniu zrobił małe zwarcie i tranzystor się spalił.

Już kupiłem drugi i teraz zamontuje je na zewnątrz pudełka przykręcone do radiatora, żeby się chłodziły, ale to dopiero jak wrocę do domu dzisiaj wieczorem, bo w Lublinie pod blokiem nie chce mi się grzebać.

_________________
Obrazek
Star 1142- 150KM- 410Nm
Audi 80 B4 2.0 ABT- 90KM- 148Nm
Audi 100 C4 2.8 AAH Quattro- 174KM- 245Nm

W sumie 414KM i 803Nm szkoda, że nie pod jedną maską :):


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 11.maja.2007 17:59:58 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24.mar.2006 14:07:33
Posty: 905
Lokalizacja: Zakopane-->Sosnowiec
Niezla robota.:!!:

Swoja droga jak na "bardzo slaba" znajomosc elektroniki to niezle ci poszlo :diabel: :!!:

Przydatny bajer dla zapominalskich

_________________
:diabel:

Było --> A4 1.8 ADR [B5] :-)
Było --> A6 1.9 TDI AFN [C5] :-)
Było --> Audi 100 2.3E NF [C3] :-(
Jest --> Audi A6 2.4 AGA [C5] :-)

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 11.maja.2007 18:16:31 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04.sie.2004 10:38:15
Posty: 7013
Lokalizacja: Katowice
Slawek A4 napisał(a):
Niezla robota.:!!:

Swoja droga jak na "bardzo slaba" znajomosc elektroniki to niezle ci poszlo :diabel: :!!:

Przydatny bajer dla zapominalskich

Powiem ze urządzonko fajne.No twoja wiedza jest naprawde słaba ;) ja nawet nie odrózniam tranzystora od rezystora itd .
Dobra robota,dopracuj i daj znac jak sie sprawuje.

_________________
Obrazek


To, że twoje auto potrafi jechać szybko.Nie znaczy że ty również ....
Audi S6 4.2 avant quattro
Audi 80 B1 1975r


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 11.maja.2007 19:27:21 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14.lis.2006 14:27:37
Posty: 2158
Lokalizacja: k/Łukowa
Dzisiaj koło 21 wyjeżdżam do domu z Lublina i możliwe, że dopiero jutro wezmnę się za robotę i to też wieczorem. Chyba, że dzisiaj bedę miał ochotę w nocy, jak będzie działało to oczywiście napiszę.

_________________
Obrazek
Star 1142- 150KM- 410Nm
Audi 80 B4 2.0 ABT- 90KM- 148Nm
Audi 100 C4 2.8 AAH Quattro- 174KM- 245Nm

W sumie 414KM i 803Nm szkoda, że nie pod jedną maską :):


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 11.maja.2007 22:45:11 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20.gru.2004 20:31:24
Posty: 938
Lokalizacja: Legnica
Napewno zrobiony przez siebie daje większą satysfakcje ale za 25 zł kupisz gotowy, dla tych ci się nie chcą męczyć http://moto.allegro.pl/item190377533_au ... g_led.html

_________________
A6 C6 3.0 BMK 05 Q tiptronik
A4 B5 1,6 ADP 95/96 automatik
Jak jest problem to to nie jest problem , można go rozwiązać, jak nie ma problemu to jest dopiero problem.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 11.maja.2007 23:33:14 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14.lis.2006 14:27:37
Posty: 2158
Lokalizacja: k/Łukowa
Tedi napisał(a):
Napewno zrobiony przez siebie daje większą satysfakcje ale za 25 zł kupisz gotowy, dla tych ci się nie chcą męczyć http://moto.allegro.pl/item190377533_au ... g_led.html


Tylko widzisz, ten co pokazałeś to, rzeczywiście prosta sprawa, lecz nie przyciemni świecących reflektorów, a mi właśnie o to chodziło przede wszystkim.

_________________
Obrazek
Star 1142- 150KM- 410Nm
Audi 80 B4 2.0 ABT- 90KM- 148Nm
Audi 100 C4 2.8 AAH Quattro- 174KM- 245Nm

W sumie 414KM i 803Nm szkoda, że nie pod jedną maską :):


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.maja.2007 12:28:18 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14.lis.2006 14:27:37
Posty: 2158
Lokalizacja: k/Łukowa
Na weekendzie znalazłem troszkę czasu i w końcu poskładałem wszystko do kupy. Działa elegancko :D Bez żadnych problemów.

_________________
Obrazek
Star 1142- 150KM- 410Nm
Audi 80 B4 2.0 ABT- 90KM- 148Nm
Audi 100 C4 2.8 AAH Quattro- 174KM- 245Nm

W sumie 414KM i 803Nm szkoda, że nie pod jedną maską :):


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.maja.2007 12:45:25 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12.lis.2005 22:08:32
Posty: 754
Lokalizacja: Beskid Wyspowy
Znajomy sprzedaje gotowe te moduły, na moją prośbę pracuje nad tym aby włączały się dopiero jak silnik zacznie pracować ( sterowanie z sygnału obrotów silnika ). W audi ( te modele co mają włącznik świateł przy kierownicy ) mają wyjście na światła dzienne jak przełącznik jest w położeniu zero, w każdej innej pozycji napięcie jest wyłączane. Może nie być tam przewodu, styk numer 1 w przełączniuku świateł.

_________________
AUDI A4 1.9 AVF limuzyna quattro(96KW + soft Goodhope, reszta moja)
AUDI A3 1.9 TDI (74KW + soft Goodhope, reszta moja)
AUDI A4 2.8 quattro - było
AUDI 80 2.0 - zapomniałem, że to tez było
< Jak mam dość Audi to biorę auto najmłodszego syna (Staś już ma prawie 4 lata).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.maja.2007 19:07:07 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14.lis.2006 14:27:37
Posty: 2158
Lokalizacja: k/Łukowa
Możliwe, że jest taki kabelek na którym jest właśnie w pozycji zero jest prąd a w pozycji świateł pozycyjnych, mijania i drogowych go nie ma, ale mi chodzilo jak już wyżej pisałem, żeby światełka świeciły ciemniej niż mijania.

A jeżeli samochodzik jest w dobrym stanie i pali od strzała to 15 sekund w zupełności wystarcza aby je włączyć.

_________________
Obrazek
Star 1142- 150KM- 410Nm
Audi 80 B4 2.0 ABT- 90KM- 148Nm
Audi 100 C4 2.8 AAH Quattro- 174KM- 245Nm

W sumie 414KM i 803Nm szkoda, że nie pod jedną maską :):


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.maja.2007 15:00:53 
Użytkownik

Dołączył(a): 24.maja.2006 07:15:52
Posty: 1456
Lokalizacja: Kraków, Warszawa
KorNoLio: Mam jeszcze jedna uwago do zbudowanego ukladu. Zauwazylem, ze nie zabezpieczyles sciezek po wytrawieniu. Jak chcesz zeby ci to dzialalo dlugo i bezawarjnie, to pomaluj ta plytke ze sciezkami jakims lakierem. Moze byc bezbarwny. Tylko najpierw odtlusc. Bo jak tak zostawisz to za kilka miesiecy/lat sciezki przesniedzieja na wylot i przestanie dzialac :-)

Dobra modyfikacja tego ukladu jest wlaczanie swiatel po chwili od uruchomienia silnika zamiast po wlaczeniu stacyjki.

_________________
Audi A6 2,5 TDI quattro 99r.
Audi 200 2,2 Turbo Quattro 88r
http://audi200tq.dzs.pl
http://www.audi200.cba.pl/forum


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.maja.2007 16:34:35 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14.lis.2006 14:27:37
Posty: 2158
Lokalizacja: k/Łukowa
photokom napisał(a):
KorNoLio: Mam jeszcze jedna uwago do zbudowanego ukladu. Zauwazylem, ze nie zabezpieczyles sciezek po wytrawieniu. Jak chcesz zeby ci to dzialalo dlugo i bezawarjnie, to pomaluj ta plytke ze sciezkami jakims lakierem. Moze byc bezbarwny. Tylko najpierw odtlusc. Bo jak tak zostawisz to za kilka miesiecy/lat sciezki przesniedzieja na wylot i przestanie dzialac :-)

Dobra modyfikacja tego ukladu jest wlaczanie swiatel po chwili od uruchomienia silnika zamiast po wlaczeniu stacyjki.


Teraz po założeniu raditorka ścieżki zostały w całości zacynowane także nic im sie nie stanie.

A z tą modyfikacją to może kiedyś pomyślę jak będę robił następny, ale narazie niestety nie bo brak czasu na to nie pozwala.

_________________
Obrazek
Star 1142- 150KM- 410Nm
Audi 80 B4 2.0 ABT- 90KM- 148Nm
Audi 100 C4 2.8 AAH Quattro- 174KM- 245Nm

W sumie 414KM i 803Nm szkoda, że nie pod jedną maską :):


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa: UTC + 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: