Timo napisał(a):
Czlowiek czytajacy te wszystkie teksty o quattro moze sie zalamac majac oske...  :twisted:
przez wzglad na to ze Audi robi tez oski nie powiem ze oska to porazka .... 
ale tak jest  :roll:
na pytanie : "czy jest cos lepszego od sexu" , moge smialo odpowoedziec : tak , quattro , ale oczywiscie ani ci ktorzy nie uprawiali sexu ani ci ktorzy nie jezdzili quattro nie moga odpowiedziec na to pytanie obiektywnie .... 
a z reszta ... 
najpierw to , czyli jako zrodlo 
http://www.forum.tuning.info.pl/viewtopic.php?t=8465
a teraz konkret 
Sukces czterech kół 
Dwadzieścia lat Audi quattro 
Dwadzieścia lat temu firma Audi zaprezentowała pojazd, którego nazwa stała się synonimem 
sukcesu: Audi quattro. Został on po raz pierwszy przedstawiony podczas genewskiego 
Salonu Motoryzacyjnego 3 marca 1980 roku, by potem odnieść niezliczone zwycięstwa 
w rajdach na całym świecie. Późniejsze generacje legendarnego quattro również podążały 
od zwycięstwa do zwycięstwa na trasach wyścigowych. 
Jednak debiut Audi quattro zasygnalizował początek nowej ery nie tylko w sportach motorowych. 
Stały napęd na cztery koła potwierdził swoją supremację także w produkcji seryjnej, ponieważ 
charakteryzował się doskonałymi właściwościami jezdnymi, a przy tym zapewniał 
bezpieczeństwo i dawał poczucie radości z codziennej jazdy. 
W Audi quattro napęd przekazywany jest stale na wszystkie cztery koła. 
Jakie to niesie korzyści? W idealnym przypadku każde koło potrzebuje jedynie połowę mocy 
wymaganej przez normalny jednoosiowy zespół napędowy. Ponieważ całkowita moc 
przekazywana przez każde koło (suma siły ciągu i bocznych sił na nie działających) jest 
ograniczona, Audi quattro może przenieść na nawierzchnię odpowiednio większą część siły 
bocznej: gwarantuje to doskonałą stabilność na zakrętach oraz świetne prowadzenie na prostej 
zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. 
Oczywiście Audi quattro posiada przewagę nad innymi samochodami w zakresie przyczepności 
zwłaszcza na nawierzchniach mokrych, szutrowych i na śniegu oraz na nawierzchniach śliskich 
lub częściowo oblodzonych. Elektroniczne systemy kontrolne, w które wyposażane są 
konwencjonalne samochody, także zapobiegają buksowaniu kół, jednak odbywa się to wyłącznie 
poprzez zmniejszenie dostarczonej na koła mocy. 
Inaczej dzieje się w przypadku Audi quattro, gdzie dzięki samohamownemu centralnemu 
mechanizmowi różnicowemu Torsena moc silnika przekazywana jest na przednią i tylną oś. 
Wszelkie nagłe wahania prędkości obrotowej kół - na przykład, gdy przednia oś trafi 
na oblodzony fragment nawierzchni - powodują natychmiastową reakcję systemu: aż 75% momentu obrotowego może być wtedy przekazane na oś obracającą się wolniej 
- w tym przypadku oś tylną. Mechanizm różnicowy Torsena to system czysto mechaniczny. 
W pojazdach z silnikiem ustawionym poprzecznie - jak na przykład A3, S3 i TT - od jesieni 1998 
stosuje się specjalną odmianę technologii quattro. Sprzęgło elektrohydrauliczne Haldex reaguje 
wyjątkowo szybko na zmiany w warunkach jezdnych, dzięki czemu rozdział momentu 
obrotowego jest optymalizowany dla osi przedniej i tylnej niemal natychmiast. 
Podwaliny sukcesu technologii quattro inżynierowie firmy Audi stworzyli w 1977 roku. 
Ówczesny główny inżynier Audi, dr Ferdinand Piëch - dziś przewodniczący rady nadzorczej 
Volkswagen AG - zasugerował skonstruowanie wyczynowego samochodu sportowego na bazie 
płyty podłogowej Audi 80. Jako podstawowa jednostka napędowa Audi 200 posłużył 200-konny 
pięciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem, a nadwozie "pożyczono" 
z modelu Audi 80 Coupé. 
Audi wypłynęło na niezbadane wody: do tego czasu pojazdy z napędem na cztery koła były 
niemal równie niezgrabne, wysoko zawieszone i nieeleganckie jak specjalistyczne pojazdy 
terenowe. 
Od samego początku inżynierowie Audi postawili na stały napęd na cztery koła. 
Kierowca nie musi się zastanawiać, kiedy włączyć ten tryb pracy; korzysta z optymalnego 
rozłożenia napędu cały czas na wypadek pojawienia się nieprzewidzianej sytuacji krytycznej. 
Specjalnym rozwiązaniem technologii quattro jest drążony wał rozdzielający i wyrównujący moc 
między osiami. 
Rozwiązanie to po raz pierwszy w historii motoryzacji wyeliminowało potrzebę stosowania 
ciężkiej centralnej skrzyni biegów w pojeździe o podłużnym układzie silnika i przekładni, 
dzięki czemu napęd na cztery koła mógł w końcu zostać zastosowany w samochodach 
osobowych. 
Prasa specjalistyczna powitała pojawienie się Audi quattro jednogłośnym entuzjazmem. 
Stwierdzenia w rodzaju "technologia motoryzacyjna rodem z roku 2000 dostępna dziś", 
czy też "przejaw geniuszu" są dowodem na to, jak wielkie wrażenie zrobiło Audi quattro podczas 
Salonu Motoryzacyjnego w Genewie w 1980 roku. 
Ale historia sukcesu rozpoczęła się tak naprawdę dopiero od debiutu quattro na trasach 
rajdowych. Wersja rajdowa z silnikiem o mocy zwiększonej do 300 koni mechanicznych odniosła 
premierowym roku 1981 trzy zwycięstwa w mistrzostwach świata. Kierowcy, tacy jak 
Hannu Mikkola, Stig Blomqvist czy Michele Mouton odnieśli w roku następnym jeszcze siedem 
zwycięstw, dzięki czemu Audi quattro zdobyło mistrzostwo świata. 
Od roku 1984 członkiem zespołu kierowców Audi został Niemiec Walter Röhrl; ten pochodzący 
z Ratyzbony późniejszy dwukrotny mistrz świata debiutując wygrał rajd Monte Carlo. 
Zespół Audi zakończył sezon podwójnym tytułem: mistrzostwem świata konstruktorów 
i mistrzostwem świata kierowców dla Stiga Blomqvista. Podobnie jak w roku poprzednim sukces 
ten został wzbogacony o wiele tytułów mistrzowskich w poszczególnych krajach. 
Sportowa wersja quattro - ze zmniejszonym rozstawem osi - oraz zadziorne quattro S1 
ze spojlerem, kontynuowały pasmo triumfów "czterech kół" na trasach rajdowych całego świata. 
Do sukcesów najbardziej bez wątpienia spektakularnych należały liczne zwycięstwa 
w legendarnym wyścigu "pod górę" w Pikes Peak w USA. 
Owalne tory amerykańskie także były widownią triumfów Audi quattro. Uczestnictwo 
w mistrzostwach Trans Am STC, zakończone w 1988 roku, przyniosło osiem zwycięstw 
indywidualnych oraz tytuł mistrzowski kierowców i konstruktorów dla Audi 200 quattro saloon. 
Za kierownicą - poza zawodnikami amerykańskimi - zasiadali czołowi kierowcy niemieccy 
Walter Röhrl i Hans - Joachim Stuck. 
Ci dwaj prowadzili również zadziwiająco mocne Audi V8 quattro, które w 1990 roku zaczęło 
startować w niemieckich mistrzostwach samochodów turystycznych. I tu lista sukcesów jest 
imponująca: osiem zwycięstw oraz tytuł mistrzowski dla Stucka. Ten rozdział jeszcze nie został 
zamknięty, czego dowodem niech będzie mistrzostwo zdobyte na Audi A4 quattro przez 
Christiana Abta w roku 1999. 
Jeszcze większe wrażenie niż triumfy sportowe wywiera powodzenie technologii quattro 
w pojazdach produkowanych seryjnie. Dotychczas wyprodukowano ponad 820 tys. samochodów 
Audi quattro. W aktualnej ofercie audi znajduje się 66 modeli z napędem na cztery koła. 
Są one napędzane silnikami cztero-, sześcio- i ośmiocylindrowymi z zapłonem iskrowym i TDI. 
Modele S i RS - najsilniejsze i najbardziej sportowe - także wyposażone są w ten napęd. 
Nic dziwnego więc, że co czwarte sprzedawane dziś Audi to Audi quattro. 
zrodlo : Oficjalne strony Audi w Polsce 
www.audi.pl
no i oczywiscie nie mozna nie obejzec tego 
http://www.nordicaudi.com/media/filmer/ ... irally.mpa
oczywiscie to tez :
http://www.nordicaudi.com/media/filmer/ ... attro2.mpa
i to tez :
http://www.nordicaudi.com/media/filmer/ ... -full.mpeg
bez obejzenia tego to nie ma co zabierac glosu na temat quattro ...  

  :twisted: