Wczoraj mordowałem się cały dzień z tym tematem chciałbym podzielić się moimi spostrzeżeniami z tej operacji. Jest to pewna forma poradnika napewno ktoś skorzysta.
Wymiana nagrzewnicy Audi 100C4 V6 2,6L
Niezbędne narzędzia:
- wkrętak krzyżowy,
- wkrętak płaski,
- klucz sztorcowy 7,8,10 (najlepiej na wkrętaku),
Materiały pomocnicze:
- uszczelka samoprzylepna z gąbki,
- silikon + wyciskacz,
- kawałek gąbki
- no i jakiś pomocnik może być szwagier to na pewno nie skończymy...
Kolejność wykonywanych czynności:
W kabinie
- demontaż poszycia w nogach kierowcy i pasażera wraz ze schowkiem,
- demontaż plastikowych kolanek strona lewa i prawa łączących kanały auta z kanałami, odłączenie gumowego kanału łączącego kanał nagrzewnicy z kanałami nawiewnymi na nogi tył auta. Odpiąć linkę z prawej strony nagrzewnicy (nogi pasażera) oraz uwolnić z uchwytu pancerze dwóch linek biegnących do komory silnikana. To tyle w kabinie.
W komorze silnika
- zdemontować całe podszybie tzn. plastikową osłonę chroniącą przed opadami, kratkę podszybia po wcześniejszym zdjęciu wycieraczek, mechanizm wycieraczek,
- odpiąć węże wodne, zdjąć mocującą opaskę stalową dociskającą nagrzewnicę do konstrukcji auta, odpiąć dwie linki od mechanizmów przepustnic powietrza, gumowy przepust tychże linek delikatnie wcisnąć wkrętakiem do otworu przepustu.
Demontaż nagrzewnicy
- delikatnie szarpiąc cała obudowa nagrzewnicy powinna się odkleić od blaszanego podszybia dając się wyjąć z otworu. (Problem kable do napędu wentylatora nie da przełożyć się wtyczki przez otwór , odpięcie wiązki od regulatora prędkości w kokpicie nie wchodzi w grę dużo rozbierania) także nasza przestrzeń serwisowa będzie ograniczona długością tej wiązki.
- Z obudowy nagrzewnicy odkręcamy filtr pyłkowy żeby nam nie przeszkadzał, demontujemy blaszane spinki dwóch połówek i wykręcamy z tuzin śrubek zwracając uwagę do głębokich otworów gdzie ukryte są długie wkręty (będzie potrzebna b.długa gwiazdka), zdejmujemy zabezpieczenia wałków łopatek 2 z białych i 1 z czarnego (filcowa,podkłądka stalowa i zawleczka) można je zdjąć bez użycia narzędzi.
- Jeśli wszystkie śrubki, spinki itp. Mamy zabezpieczone delikatnie staramy się rozłączyć te dwie połówki obudowy powinno wyjść lekko,
- Po rozpołowieniu wydłubujemy nagrzewnicę z dziwnej mazi uszczelniającej i oczyszczamy obudowę ze sparciałych gąbek uszczelniających itp. Miejsca po uszczelkach oczyścić i odtłuścić również metalowy kanał w który wsuniemy później naszą obudowę i to tyle jeśli chodzi o demontaż.
Montaż nowej nagrzewnicy
- Po wyjęciu nagrzewnicy i oczyszczeniu wszystkich elementów z pozostałości po klejach masach uszczelniających gąbkach itp. Na dno połówki obudowy docinamy i wklejamy kawał gąbki, który będzie nam wypychał nagrzewnię po złożeniu obudowy w kierunku króćców , po wklejeniu gąbki i włożeniu nagrzewnicy staramy się delikatnie złożyć dwie połówki obudowy starając się co nie jest łatwe pocelować ośkami łopatek w otwory po drugiej stronie powinny pojawić się nam 3 białe końce i 1 czarny. Przy składaniu będzie nam trochę sprężynować gąbka którą wkleiliśmy na podparciu nagrzewnicy można lekką złapać sobie dwie połówki długim wkrętem mniej więcej w środku obudowy w głębokim otworze wtedy całość nie będzie nam się rozpadała. Po trafieniu w gniazda osiek i skręceniu całości sprawdzamy czy lekko wszystko się obraca to bardzo ważne. Następnie obficie uszczelniamy silikonem miejsce styku nagrzewnicy w okolicy króćców po czym wklejamy nowe uszczelki na obwodzie blaszanego kwadratowego otworu w który włożymy całą obudowę. Po wklejeniu wszystkich uszczelnień na kanałach wylotowych na uszczelkę w kwadratowym otworze do kokpitu do okoła wyciskamy silikon (nie żałujemy) po czym delikatnie najlepiej we dwóch wkładamy powoli obudowę w otwór do kokpitu zwracając uwagę na przewód do wentylatora i linki z gumową osłoną, druga osoba w kabinie kieruje wkładaną nagrzewnicą od razy zakładając gumowy kanał który lubi się podwinąć. Następnie podpinamy linki w podszybiu i kabinie zakładamy plastikowe kolanka na kanały, przykręcamy poszycia, schowek itp. Oraz elementy podszybia, Po przymocowaniu całego bloku stalową taśmą do konstrukcji nakładamy gumowe węzę wodne, napełniamy układ płynem puszczamy nawiew ciepłego powietrza na full, puszczamy motor i przeprowadzamy procedurę odpowietrzania nagrzewnicy (w 2.6V6 to konieczność). Pozdrawiam i życzę sukcesów.
