Miałem u siebie problemy z pompą wspomagania więc trochę musiałem temat zgłębić. Wygląda to tak. Większość pomp do audi (jeżeli nie wszystkie) produkuje firma ZF (produkuje też automatyczne skrzynie biegów). Przy wspomaganiu kierownicy (tylko kierownicy) jest tylko sekcja łopatkowa przy wspomaganiu hamulców hydraulicznym jest pompa dwusekcyjna pierwsza sekcja łopatkowa druga tłokowa. W starszych modelach dwie sekcje tłokowe. I tak:
Producent pomp firma ZF zaleca aby pompa pracowała na oleju ATF Dekstron II lub III najczęściej ma on kolor czerwony i jest to olej MINERALNY nie syntetyczny, ale wszystkie chyba audiki mają na zbiorniczku od płynu napisane aby lać tylko G 00 2000 kolor zielony (febi to identyczny zamiennik ok. 20 zł/litr) podobno ze względu na to że używanie ATF rozszczelnia przekładnię kierowniczą i powoduje wycieki ale napewno nie potrafił mi nikt powiedzieć.
Więc najlepiej lać ten zielony bo tak zaleca producent samochodu, chociaż pompa powinna jeździć na ATF-ie.
Nigdy ale to nigdy nie powinno się wlewać do zbiorniczka zurzytego oleju (np. po jakiejś naprawie układu wspomagania) ponieważ w ten sposób omija on filtr siatkowy i z wszystkimi paprochami leci prosto do pompy. Łopatki i zawory w pompie nie mówiąc o tłokach są spasowane z bardzo małym luzem i dostanie się tam opiłków powoduje ich zacieranie dlatego olej należy wymieniać w starszych autach nawet co rok.
Olej spuszcza się najpiew ze zbiorniczka sztrzykawką albo jak kto woli, następnie odkręca się wąż ze zbiorniczka do pompy przekłada się go pod silnik i wypompowuje olej z układu obracając kierownicą w lewo i w prawo do końca kilka razy (nie uruchaniać silnika bez oleju w pompie). Jeżeli olej dawno nie był wymieniany dobrze jest przepłukać naprzykład boxolem z orlena i umyć zbiorniczek i filtr siatkowy z syfu. Na koniec dodam tylko, że wymiana oleju w starym aucie nie gwarantuje uzyskania żadnej poprawy ale warto spróbować. Mi udało się układ zreanimować po zaniedbaniach poprzedniego właściciela. Wymieniłem tylko sekcję łopatkową w swojej pompie. Ale nadal walczę z wspomaganiem hamulca, czekam na poprawę pogody.
Znalazłem namiar na przedstawicielstwo w polsce producenta pompy .
Firma Peter Renz Sp. zo.o, Filia Poznan
Kielczewo
ul. Poznanska 24
PL 64-000 Koscian
Tel.: +48 (65) 511 4228
Fax: +48 (65) 511 4230
Mail:
Serwis.Koscian@Renz.pl
Peter Renz sp. zo.o.
Ul Armii Krajowej 43
05-600 Grójec
Tel. 0048 48 664 56 35
Fax. 0048 48 664 53 64
Mail:
serwis.grojec@renz.pl
Podaje jak by ktoś potrzebował uszczelki, uszczelniacze do pomp lub skrzyń firmy ZF. Niestety części metalowych nie sprzedają. Naprawiają wszystkie pompy ZF i udzielają gwarancji. Niestety tani to oni nie są.