.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 20.cze.2025 17:23:28

Strefa czasowa: UTC + 1




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Quattro a różna wysokość opon przód/tył
PostNapisane: 23.wrz.2004 10:15:45 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.lip.2004 23:37:27
Posty: 367
Lokalizacja: Śląsk
Miałem okazję kupić 2 fajne oponki 205/55/15 i zrezygnowałem.
Pomyślałem, że do quattro ze sztywnym podziałem napędu 50/50% nie należy zakładać opon o różnych wysokościach. Na kołach miałem założone bowiem 4-ry opony 205/60/15.
Prędkość kątowa kół jest taka sama ale liniowa (bierznika po asfalcie) różna. Koła jednej osi (tej z wyższymi oponami) jechały by po asfalcie szybciej "pchając" 2-gą oś. Mogło by to zaskutkować szybszym zużywaniem sie opon.
Mylę się?
Czy dobrze zrobiłem?

_________________
80 '93 B4 Quattro avant 2,6 V6 ABC
LPG Tartarini EtaGas


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.wrz.2004 10:19:03 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16.lip.2003 13:18:26
Posty: 6614
Lokalizacja: Warszawa
Auto: S2 Coupe
Zrobiłeś i myślisz bardzo dobrze !! Koła - to znaczy ich wysokość muszą być takie same, bieżniki też.
Pozdro

_________________
S2 Coupe, Coupe quattro, 200 Turbo quattro , Volvo V70 2.4D(5)

Piszę poprawnie po polsku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Quattro a różna wysokość opon przód/tył
PostNapisane: 23.wrz.2004 10:57:43 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.sie.2003 15:20:59
Posty: 2049
Lokalizacja: The Great Lakes
zapparena napisał(a):
Mogło by to zaskutkować szybszym zużywaniem sie opon.

Może nie tyle szybszym zużyciem opon co szybszym zużyciem i uszkodzeniem napędu torsen quattro, który posiadasz. Wszystkie oponki powinny być takie same.

_________________
Było: B5 1.8Tq
Jest: E39 530i, 8R Q5 3.0T, Charger SRT392


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.wrz.2004 14:52:09 
Użytkownik

Dołączył(a): 14.sie.2003 16:25:30
Posty: 999
Lokalizacja: Jelenia Góra
e tam gadanie - kumpel oryginalnie w coupe quattro ma na przykłąd dojazdówkę a nie normalne koło zapasowe. Poza tym przecież wystarczy zacząć skręcać i już się prędkości kół zaczynają różnic więc po to jest torsen żęby sobie z tym radzić. Pewnie zę jak byś na jedną oś załozył koło 13 cali a na drugie 19 to by się zepsuło ale przy takiej różnicy to są poprostu śmiechy - takie moje zdanie ale oczywiście mogę się mylić :diabel: (jeździłem 3 lata audi 200 Q na różnych oponach i jakoś nic się nie stało)

_________________
kiedyś były: Audi 200 quattro 1B i 3B; zglebione B4 2,8 quattro; S4 2,2 T;
teraz jest błękitna Laguna i ... zostanie na dłużej, lecz jednak ... stara miłość nie rdzewieje :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.wrz.2004 15:15:14 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.sty.1970 01:00:00
Posty: 2989
Lokalizacja: łódź, ACQ 2.8 30V quattro, AR 147 Q2 Ducati Corse
Moze miales otwarty mechanizm roznicowy a nie torsena ?

_________________
Pozdr.
Marek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.wrz.2004 15:40:33 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.sie.2003 15:20:59
Posty: 2049
Lokalizacja: The Great Lakes
Czarek_S napisał(a):
e tam gadanie - kumpel oryginalnie w coupe quattro ma na przykłąd dojazdówkę a nie normalne koło zapasowe. Poza tym przecież wystarczy zacząć skręcać i już się prędkości kół zaczynają różnic więc po to jest torsen żęby sobie z tym radzić.

Chwilowo - tak. Non-stop - nie. Taka dojazdówka jak sama nazwa wskazuje jest po to, by dojechać do najbliższego warsztatu. Skręcanie też jest raczej "chwilowe".

Cytuj:
(jeździłem 3 lata audi 200 Q na różnych oponach i jakoś nic się nie stało)

Może już był popsuty. :-)

A na poważnie, w instrukcji obsługi stoi jak byk, żeby wszystkie opony były identyczne (jakieś tam małę różnice, np. w głębokości bieżnika są dopuszczalne). Tak dla picu by tego raczej nie zamieszczali. Pomijam już fakt, że jakiś dociekliwy agent ubezpieczeniowy może odmówić wypłaty odszkodowania jeśli się dopatrzy, że auto miało niehomologowane i do tego różne rozmiary opon.

Pozdr.

_________________
Było: B5 1.8Tq
Jest: E39 530i, 8R Q5 3.0T, Charger SRT392


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.wrz.2004 18:02:39 
Moderator

Dołączył(a): 17.lip.2003 02:27:37
Posty: 10119
Lokalizacja: CBY
Auto: C4,B6 quattro, A2
po pierwsz Audi nie ma 50/50 tak jak kolega sugeruje czyli na sztywno osi bo to by nie mialo sensu ... osie musze sie obracac z roznymi predkosciami zeby auto moglo skrecac ... po drugie jazda na roznych obwodach kol miedzy osiami konczy sie przy dluzszym uzytkowaniu zatarciem torsena a jezeli jest jedno kolo na osi inne to nic straszego sie nie dzieje bo roznice obrotowa wyrownuje mechanizm roznicowy osi a nie torsen .. niemniej jednak dla mechanizmu takie rownice predzej czy pozniej tez koncza sie zatarciem ... reasumujac, jak chcesz miec auto sprawne na wieki to nie exprerymentuj i zakladaj zawsze te same rozmiary na wszystkie 4 kola


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Quattro a różna wysokość opon przód/tył
PostNapisane: 01.paź.2004 12:57:43 
Klubowicz

Dołączył(a): 06.sie.2003 15:31:20
Posty: 900
Lokalizacja: Śląsk
zapparena napisał(a):
Prędkość kątowa kół jest taka sama ale liniowa (bierznika po asfalcie) różna. Koła jednej osi (tej z wyższymi oponami) jechały by po asfalcie szybciej "pchając" 2-gą oś. Mogło by to zaskutkować szybszym zużywaniem sie opon.
Mylę się?
Czy dobrze zrobiłem?


Nie żebym się czepiał ale gwoli ścisłości to na asfalcie koła będą miały taką samą prędkość liniową a inną prędkość kątową (obrotową).

_________________
AUDI ..... to zobowiązuje
80 Avant Quattro 2.6 LPG


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Quattro a różna wysokość opon przód/tył
PostNapisane: 08.paź.2004 18:09:25 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.lip.2004 23:37:27
Posty: 367
Lokalizacja: Śląsk
Cytuj:
na asfalcie koła będą miały taką samą prędkość liniową a inną prędkość kątową (obrotową).


:/

Całkiem słusznie ale... w przypadku ośki.
Jeśli napędzasz obie osie z silnika, a nie dajesz się jednej toczyć swobodnie za drugą, to obie będą miały taką samą prędkość kątową nadaną przez silnik i przekładnie. Jeśli więc napędzane osie (w quattro) kręcą się z tą samą prędkością, koła mają różną średnicę, to i obwód inny, zatem i prędkość liniową (bieżnika po asfalcie) inną.

_________________
80 '93 B4 Quattro avant 2,6 V6 ABC
LPG Tartarini EtaGas


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Quattro a różna wysokość opon przód/tył
PostNapisane: 08.paź.2004 19:55:16 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.sie.2003 15:20:59
Posty: 2049
Lokalizacja: The Great Lakes
Huh?? Aleś zagmatwał - quattro czy ośka, wszystkie koła będą pokonywać tą samą drogę (jadąc na wprost), a jeśli tak, to prędkość liniową będą miały taką samą.

To że jest quattro, to nie znaczy od razu że wszystkie koła kręcą się z tą samą prędkością obrotową (kątową). Od tego są dyferencjały żeby tak się nie działo. A że to nie zdrowe, żeby ten dyferencjał działał non stop, jak w przypadku, kiedy założysz opony różnych rozmiarów, to już inna sprawa.

_________________
Było: B5 1.8Tq
Jest: E39 530i, 8R Q5 3.0T, Charger SRT392


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 08.paź.2004 20:08:08 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.lip.2004 23:37:27
Posty: 367
Lokalizacja: Śląsk
Dzięki za wyjaśnienia.
Poproszę jednak kolegów o więcej info, jeśli można.

Czy ktoś może wyjaśnić mi w przystępny sposób, jak działa Torsen?
Jaka jest różnica w działaniu Torsena i zwykłego dyferencjału (poza miejscem jego zagudowy oczywiście) :?:

_________________
80 '93 B4 Quattro avant 2,6 V6 ABC
LPG Tartarini EtaGas


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 08.paź.2004 20:16:45 
Użytkownik

Dołączył(a): 14.sie.2003 16:25:30
Posty: 999
Lokalizacja: Jelenia Góra
użyj opcji szukaj - hans o tym pisał cały referat
.... już się żygać chce na samą myśl że jeszcze raz trzeba by to samo powtarzać :/

_________________
kiedyś były: Audi 200 quattro 1B i 3B; zglebione B4 2,8 quattro; S4 2,2 T;
teraz jest błękitna Laguna i ... zostanie na dłużej, lecz jednak ... stara miłość nie rdzewieje :)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron