.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 21.cze.2025 20:38:48

Strefa czasowa: UTC + 1




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [ABC] - chłodzenie, wentylatory, temperatura silnika
PostNapisane: 21.maja.2006 17:35:35 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.lip.2005 17:20:19
Posty: 324
Lokalizacja: wawa
mam takowy motór w pojezdzie zwanym dalej B4 cabrio. Chlodnica jest wyposazona w dwa elektryczne wentylatory.

Czy oba sa podpięte do tego samego czujnika i zawsze włączają sie równolegle czy kazdy z nich ma inny czujnik i powinny sie uruchamiac stopniowo? (u mnie oba zawsze działają jednakowo)

kolega ma ABC w B5. Ma wentylator napedzany przez pasek i Visco. Nie pamietam czy ma drugi, mniejszy uruchamiający sie przy załączeniu klimy czy jak to jest. Nie wazne. Wazne jest to, ze u niego temperatura silnika gdy juz osiągnie magiczne 90 stopni to ani drgnie. U mnie natomiast temperatura waha sie (chyba cos powszechne w AUDI) od 80 do 100. Jakis czas temu (8 miesiecy) wymieniałem termostat, gdyz na starym w ogole nie trzymał temperatury. Sytuacja polepszyła sie czyli zaczął wahac sie od 80 do 100 bo wczesniej zjezdzal ponizej 70.

Dlaczego w dwoch prawie takich samych silnikach sa takie rozne akcje z temperaturą? Wątpie, by byla to tylko zasługa visco.

jak jest u Was?

_________________
pozdr.
t.
________
ABC@8G7


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.maja.2006 17:42:44 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27.wrz.2005 15:01:49
Posty: 1067
Lokalizacja: Krakow
U mnie oba chodza rownolegle, temperatura 90'C i podnosi sie jak poganiam go troche po miescie ale max.ok.97'C, ponizej 90'C nigdy nie spada nawet zima.
Wentylatory swoja predkosc dostosowuja do temp. silnika.
Moze Ci czujnik cos szwankuje? Bo to on powinien dbac o prace wentylatorkow.

_________________
Subaru Legacy SW 2.2 "GT-B line" - ...mały romans na boku :511:
Audi Coupe 2.8V6 quattro - "Oldie & Goldie Edition" :diabelek:
Audi Avant 2.6V6 - byla [']... ale to od niej sie zaczelo... :579:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.maja.2006 11:27:23 
Klubowicz

Dołączył(a): 06.sie.2003 15:31:20
Posty: 900
Lokalizacja: Śląsk
Typson - mam tak samo i wg mnie płyn chłodzący za wolno płynie przez chłodnicę. Podejrzewam pompę wody (chłodnicę mam czystą), ale sprawdzę ją przy wymianie rozrządu. A wentylatory są oczywiście sterowane z jednego czujnika (ten 3-stykowy w chłodnicy) i mają 2 biegi. Jak znajdziesz rozwiązanie, to napisz. :)

_________________
AUDI ..... to zobowiązuje
80 Avant Quattro 2.6 LPG


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.maja.2006 11:40:44 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27.wrz.2005 15:01:49
Posty: 1067
Lokalizacja: Krakow
jajek2 napisał(a):
Typson - mam tak samo i wg mnie płyn chłodzący za wolno płynie przez chłodnicę. Podejrzewam pompę wody (chłodnicę mam czystą), ale sprawdzę ją przy wymianie rozrządu. A wentylatory są oczywiście sterowane z jednego czujnika (ten 3-stykowy w chłodnicy) i mają 2 biegi. Jak znajdziesz rozwiązanie, to napisz. :)

Ale jak plyn wolno plynalby przez chlodnice to nawet w trasie by sie grzal i temp.napewno nie spadalaby do 70-80'C

_________________
Subaru Legacy SW 2.2 "GT-B line" - ...mały romans na boku :511:
Audi Coupe 2.8V6 quattro - "Oldie & Goldie Edition" :diabelek:
Audi Avant 2.6V6 - byla [']... ale to od niej sie zaczelo... :579:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.maja.2006 13:28:24 
Użytkownik

Dołączył(a): 08.sie.2005 19:35:05
Posty: 170
Lokalizacja: Łódź
Cześć, coś mi się kojarzy, że drugi czujnik jest w głowicy, ale nie wiem na pewno :> .

_________________
b49226v6zmrozemsekwalpgzawodowofotografujęspawamkwasówkęialuminium.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.maja.2006 11:26:28 
Klubowicz

Dołączył(a): 06.sie.2003 15:31:20
Posty: 900
Lokalizacja: Śląsk
AVANT 2.6V6 napisał(a):
Ale jak plyn wolno plynalby przez chlodnice to nawet w trasie by sie grzal i temp.napewno nie spadalaby do 70-80'C


Tylko, że pewnie temperatura powietrza wtedy była max 15 st.C.
Mogę się oczywiście mylić. Ale uważam, że gdy płyn za wolno płynie przez chłodnicę (nawet jak wentylator utrzyma 90 na czujniku), to ten schłodzony płyn zbyt wolno płynie też w silniku i grzeje się ponad 90 st.C. A w czasie jazdy (nawet bez działania wentylatora) może być tak, że płyn w chłodnicy tak się schłodzi, że nawet wolno płynąc obniży temperaturę silnika. :)

_________________
AUDI ..... to zobowiązuje
80 Avant Quattro 2.6 LPG


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.maja.2006 12:52:41 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27.wrz.2005 15:01:49
Posty: 1067
Lokalizacja: Krakow
jajek2 napisał(a):
A w czasie jazdy (nawet bez działania wentylatora) może być tak, że płyn w chłodnicy tak się schłodzi, że nawet wolno płynąc obniży temperaturę silnika. :)

Tylko w jaki sposob?
Kiedy w trasie silnik powiedzmy ze czaly czas pracuje w zakresie 3000obr/min to pewnie by sie w bloku woda zagotowala bez odpowiedniego krazenia.
Jezeli byloby tak jak piszesz to po co termostat otwiera sie przy zwiekszonej temperaturze? Zgodnie z ta teoria to zeby chlodzic silniki powinien sie zamykac i zmniejszyc krazenie plynu w chlodnicy :P

_________________
Subaru Legacy SW 2.2 "GT-B line" - ...mały romans na boku :511:
Audi Coupe 2.8V6 quattro - "Oldie & Goldie Edition" :diabelek:
Audi Avant 2.6V6 - byla [']... ale to od niej sie zaczelo... :579:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.maja.2006 14:37:34 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.lip.2005 17:20:19
Posty: 324
Lokalizacja: wawa
byc moze te silniki juz tak mają. PO prostu nie wiem, czemu takie zjawisko jest czeste w AUDI i wystepuje u mnie a u kolegi z VISCO i pewnie inna chlodnicą juz nei występuje. Mam wrazenie, jakby w moim silniku były uzyte stopy o jakiejs ogromnej pojemnosci cieplnej, ze jak juz sie lekko podgrzeją lub ochłodzą, to zanim wrocą do normy to mija kilka minut.

Wahania temperatury nie sa najzdrowszze dla silnika. Takie małe mozna olac ale mimo wszystko chcialbym sie ich pozbyc.

Pompe moge wykluczyc bo przed i po wymianie rozrządu było podobnie. Plyn nowy, układ czysty, termostat tez zmieniony. Moze zwyczajnie chlodnica jest za malo wydajna, stad w A4 temp. jest stała a w 80kach nie

_________________
pozdr.
t.
________
ABC@8G7


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.maja.2006 15:29:54 
Klubowicz

Dołączył(a): 06.sie.2003 15:31:20
Posty: 900
Lokalizacja: Śląsk
AVANT 2.6V6 napisał(a):
Tylko w jaki sposob?
Kiedy w trasie silnik powiedzmy ze czaly czas pracuje w zakresie 3000obr/min to pewnie by sie w bloku woda zagotowala bez odpowiedniego krazenia.
Jezeli byloby tak jak piszesz to po co termostat otwiera sie przy zwiekszonej temperaturze? Zgodnie z ta teoria to zeby chlodzic silniki powinien sie zamykac i zmniejszyc krazenie plynu w chlodnicy :P


Jak to w jaki sposób - przecierz płyn krąży, tyle że wolniej niż powinien przez chłodnicę. A płyn sie nie zagotuje, tylko wzrośnie ciśnienie (do momentu wywalenia jakieś gumy).

Ale ja nie napisałem, że woda chłodzi się w małym obiegu (przy zamkniętym termostacie), ale że gdy jedzie samochód to pęd powietrza chłodzi chłodnicę poniżej 90 st.C (bo tylko do tylu schłądzają wentylatory).

A co do sytuacji z A4, to może ma znaczenie rozmiar komory silnika albo inny system węży i obiegu płynu. :?:

_________________
AUDI ..... to zobowiązuje
80 Avant Quattro 2.6 LPG


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.maja.2006 15:59:55 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.lip.2005 17:20:19
Posty: 324
Lokalizacja: wawa
Cytuj:
A co do sytuacji z A4, to może ma znaczenie rozmiar komory silnika albo inny system węży i obiegu płynu. :?:


pytałem o A4 bo zasadniczo topic zaczal sie od roznic mieczy a4 i b4 z takimi samymi silnikami i delikatnie innym chlodzeniem. Tylko nie wierze, ze visco jest powodem utrzymywania stałej temperatury w silniku. Mialem juz niejedno auto i we wszystkich z elektrycznym napedem wentylatorów temperatura była stała.

_________________
pozdr.
t.
________
ABC@8G7


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.maja.2006 17:03:50 
Użytkownik

Dołączył(a): 08.sie.2005 19:35:05
Posty: 170
Lokalizacja: Łódź
blackstarpro napisał(a):
Cześć, coś mi się kojarzy, że drugi czujnik jest w głowicy, ale nie wiem na pewno :> .


http://www.12v.org/engine/index.php?sec ... &view=rear :>

_________________
b49226v6zmrozemsekwalpgzawodowofotografujęspawamkwasówkęialuminium.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.maja.2006 19:48:16 
Klubowicz

Dołączył(a): 17.sie.2004 08:34:00
Posty: 7309
Lokalizacja: mazowieckie
Rozwieję wszelkie wątpliwości:
1. W ABC/AAH jest jeden czujnik od wentylatorów w chłodnicy.
2. Wentylatory mają dwa biegi
3. Oba działają równocześnie
4. Temperatura wody przy sprawnym układzie chłodzenia wynosi ~90-95 stopni, nigdy nie spada poniżej 90, czy to zima czy lato. Sprawdźcie sobie termostaty (tzn. wymieńcie je - ja polecam Wahlera).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.maja.2006 21:22:20 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.lip.2005 17:20:19
Posty: 324
Lokalizacja: wawa
GrzesB napisał(a):
Rozwieję wszelkie wątpliwości:
1. W ABC/AAH jest jeden czujnik od wentylatorów w chłodnicy.
2. Wentylatory mają dwa biegi
3. Oba działają równocześnie
4. Temperatura wody przy sprawnym układzie chłodzenia wynosi ~90-95 stopni, nigdy nie spada poniżej 90, czy to zima czy lato. Sprawdźcie sobie termostaty (tzn. wymieńcie je - ja polecam Wahlera).


wszelkich to nie rozwiałes ale checi miałes zacne, dzieki.

Otóż u mnie wspomniana wyzej sytuacja miala i ma miejsce zarowno przed jak i po wymianie rozrzadu z pompa i termostatem (aso). Przez wymiana termostat ewidentnie był walniety, po bylo/jest prawie dobrze.

_________________
pozdr.
t.
________
ABC@8G7


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.maja.2006 01:17:42 
Użytkownik

Dołączył(a): 23.lut.2005 05:48:11
Posty: 351
Lokalizacja: Heidenheim (Germany)
Juz myslalem ze mam cos zepsute :): Caly czas mam 90 C i to nie wazne czy trasa czy zima czy lato :peace: Nawet jak lece delikatnie na trasie 90-100 km/h to nie chce spasc :| Np w Coupe 2.0 i w C3 2.3 jak lecalem delikatnie to spadalo do 70 C a w miescie zawsze 90C. Ale faktycznie dziwna sprawa z tymi roznicami w chlodzeniu :|

_________________
BMW E39-jest
Audi A4 2.6 bylo http://www.hasoo.mojewww.com/audi/
A6 2.4-Ojca wozidełko
Audi Coupe 2.0 było
Audi 100 c3 2.3 bylo
A4 2.5 V6 TDI Avant- było


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.maja.2006 12:24:06 
Użytkownik

Dołączył(a): 08.sie.2005 19:35:05
Posty: 170
Lokalizacja: Łódź
A skąd wiesz, że masz taką temperaturę :?: , bo chyba nie traktujesz poważnie wskazań wskazóweczki na wskażniku z deski wskażników :D .

_________________
b49226v6zmrozemsekwalpgzawodowofotografujęspawamkwasówkęialuminium.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.maja.2006 16:29:25 
Użytkownik

Dołączył(a): 05.kwi.2004 17:05:51
Posty: 115
Lokalizacja: Kraków
ja mam taką sytuację że jak jade w trasie to temperatura spada do 80 st. a jak stoje w korkach to do 100 st. dochodzi i nawet jak sie wentylator włączy to spadnie max do 95, po dłuższej jeździe w korkach czuje płyn chłodzący więc go musi gdzieś wywalać - dlaczego są takie numery z temp? chłodnica przytkana?
Jeszcze mam taki motyw że w chłodne dni zimne powietrze z nawiewu naparza nieźle a ciepłe dużo słabiej.

_________________
A6,C5 2.8Q


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25.maja.2006 22:51:58 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.lip.2005 17:20:19
Posty: 324
Lokalizacja: wawa
blackstarpro napisał(a):
A skąd wiesz, że masz taką temperaturę :?: , bo chyba nie traktujesz poważnie wskazań wskazóweczki na wskażniku z deski wskażników :D .


opornosc czujnika dającego sygnał na wskaznik temperatury zmienia sie z dosc duzym skokiem (kilka stopni daje nascie czy dziesiat ohmow) wiec czujnik jest stosunkowo dokładny. To do uspokaja, to fakt, ze u kolegi wskazania sa stałe, czyli takie jakie mają byc. To by mi zasadniczo wystarczyło.

_________________
pozdr.
t.
________
ABC@8G7


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25.maja.2006 22:55:48 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.lip.2005 17:20:19
Posty: 324
Lokalizacja: wawa
gietek napisał(a):
ja mam taką sytuację że jak jade w trasie to temperatura spada do 80 st. a jak stoje w korkach to do 100 st.


No wlasnie w pewnym sensie takie zjawiska "pogodowe" są normą w wielu silnikach w audi. Koleja w 1.8 JN tez mial dokladnie tak.

gietek napisał(a):
dochodzi i nawet jak sie wentylator włączy to spadnie max do 95, po dłuższej jeździe w korkach czuje płyn chłodzący więc go musi gdzieś wywalać - dlaczego są takie numery z temp? chłodnica przytkana?


wyglada na jakąś nieszczelnosc. Jesli czujesz plyn chlodniczy to sprawdz dokladnie nagrzewnice a przede wyszstkim dywanik pod nią, bo sam nagrzewnica jest zamknieta w mieszalniku powietrza pod deską.

gietek napisał(a):
Jeszcze mam taki motyw że w chłodne dni zimne powietrze z nawiewu naparza nieźle a ciepłe dużo słabiej.


to normalne. Cieple aby bylo cieple musi przejsc przez wąskie szczeliny nagrzewnicy, wiec jest spowalniane ale i ogrzewane. Zimne omija tą "przeszkode aerodynamiczna" i zawsze wieje mocniej

_________________
pozdr.
t.
________
ABC@8G7


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 18 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Majestic-12 [Bot] i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron